Titelaufnahme

Titel
Prevalence of comorbidities in patients with periodontitis - a comparison with the general austrian population by retrospective data analysis / eingereicht von Martina Sperr
VerfasserSperr, Martina
Begutachter / BegutachterinRausch-Fan, Xiaohui
Erschienen2015
Umfang95 Bl. : graph., Darst.
HochschulschriftWien, Med. Univ., Masterthese, 2015
SpracheEnglisch
DokumenttypMasterarbeit
Schlagwörter (DE)Parodontitis / Komorbiditäten / Prävalenz / Allergien / Diabetes / COPD / Therapieansprechen
Schlagwörter (EN)periodontitis / comorbidities / prevalence / allergies / diabetes / COPD / treatment response
URNurn:nbn:at:at-ubmuw:1-7500 Persistent Identifier (URN)
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Prevalence of comorbidities in patients with periodontitis - a comparison with the general austrian population by retrospective data analysis [1.9 mb]
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Zusammenfassung (Deutsch)

Parodontitis ist ein bakteriell verursachtes chronisch entzündliches Geschehen, das mit systemischen Erkrankungen interagieren kann. In dieser Studie wurde die Prävalenz von Komorbiditäten in 1199 konsekutiven Patienten (medianes Alter: 49, Range: 14-93 Jahre; f:m-Ratio=1:0.9) erhoben und mit der österreichischen Bevölkerung verglichen, wie auch deren Bedeutung für den Therapieverlauf untersucht.

Bei 68.5% (821/1199) konnten Komorbiditäten erhoben werden (1, n=364; 2, n=198; 3, n=125; 4, n=66; >=5, n=25). Allergien (29.2%) waren am häufigsten, gefolgt von Hypertonie (19.4%), muskuloskeletalen (17.2%), endokrinologischen (11.2%), psychiatrischen (9.7%) und pulmonalen Erkrankungen (8.5%). Bei Patienten mit koronarer Herzerkrankung (KHK), Hypertonie, Hyperlipidämie, Diabetes mellitus (DM), Hyperurikämie, Osteoporose sowie endokrinologischen, muskuloskeletalen und ophtalmologischen Problemen fanden sich signifikante Unterschiede im Body Mass Index (BMI) zur Kontrollgruppe (p<0.05). Der Anteil der Männer war bei KHK, Hypertonie, Hyperlipidämie, DM und Hyperurikämie signifikant erhöht und vice versa der der Frauen bei Allergien, Varikositas, Kopfschmerzen und endokrinologischen, psychiatrischen sowie muskuloskeletalen Erkrankungen. Abgesehen von einem signifikant höheren Approximalraum-Plaque-Index (API) bei pulmonalen Erkrankungen zeigten sich keine Unterschiede in API, Papillenblutungsindex (PBI), maximaler Sondierungstiefe oder Suppuration. Verglichen mit einer alters- und geschlechtsgemachten Kohorte der österreichischen Bevölkerung war die Prävalenz von Allergien (29.2% vs. 22.9%) und pulmonalen Erkrankungen (8.5% vs. 4.3%) bei Parodontitis höher (p<0.05), vice versa die von Asthma (1.5% vs. 5.6%), KHK (1.8% vs. 10.5%), Depressionen (7.1% vs.

10.4%), Kopfschmerzen (1,3% vs. 20%), Hyperlipidämie (6.4% vs. 14.8%), Hypertonie (14.2% vs. 24.5%), muskuloskeletalen Erkrankungen (11.2% vs.

41.7%), und Osteoporose (2.8% vs. 5.1%) niedriger (p<0.05). Keine Unterschiede zeigten sich bei Malignomen (3.3% vs. 3.4%), DM (5.9% vs.

6.1%), gastroenterologischen (7.5% vs. 7.0%) und psychiatrischen Erkrankungen (ausgenommen Depressionen; 9.2% vs. 10.4%; p>0.05). Bei DM zeigte sich ein besseres Ansprechen auf die Therapie, sonst fanden sich keine Effekte der Komorbiditäten auf den Therapieverlauf.

Zusammenfassend finden sich bei der Mehrheit der Patienten mit Parodontitis Komorbiditäten. Die Prävalenz von Allergien, pulmonalen Erkrankungen, KHK, Depressionen, Kopfschmerzen, Hyperlipidämie, Hypertonie, muskuloskeletalen Erkrankungen, Asthma, und Osteoporose differieren signifikant im Vergleich zur österreichischen Bevölkerung

Zusammenfassung (Englisch)

Periodontitis represents an inflammatory trigger of the immune defense induced by microorganisms. Thus, interactions with other chronic disorders are likely. We have analysed the prevalence of comorbidities in 1199 consecutive patients (median age: 49, range: 14-93 years; f:m ratio=1:0.9) and compared it with the general Austrian population.

Moreover, the influence of comorbid conditions on the treatment response was analysed. Comorbidities were found in 821/1199 (68.5%) patients (1, n=364; 2, n=198; 3, n=125; 4, n=66; >=5, n=25). Allergies had the highest frequency (29.2%) followed by hypertension (19.4%), musculo-skeletal (17.2%), endocrine (11.2%), psychiatric (9.7%), and pulmonary disorders (8.5%). The body mass index (BMI) was higher in coronary vascular disease (CVD), hypertension, hyperlipidemia, diabetes mellitus, hyperuricemia, osteoporosis, musculo-skeletal, endocrine, and ophtalmologic disorders (p<0.05). In CVD, hypertension, hyperlipidemia, diabetes mellitus, and hyperuricemia there was a male predominance (p<0.05). Females presented more often with allergies, varicosity, headache, endocrinologic, psychiatric, and musculo-skeletal disorders (p<0.05). Most comorbidities did not influence the characteristics of periodontitis i.e. aproximal plaque index (API), papillary bleeding index (PBI), maximal pocket depth, purulent or non-purulent. Only in individuals with pulmonary disorders the API was higher (i.e. 72% versus 63%, p<0.05). Compared with an age and sex matched group of the general Austrian population the number of individuals with allergies (29.2% vs 22.9%) and pulmonary disorders (8.5% vs 4.3%) was significantly (p<0.05) higher in patients with periodontitis. On the other hand, asthma (1.5% vs. 5.6%), CVD (1.8% vs. 10.5%), depression (7.1% vs. 10.4%), headache (1,3% vs. 20%), hyperlipidemia (6.4% vs. 14.8%), hypertension (14.2% vs.

24.5%), musculo-skeletal disorders (11.2% vs. 41.7%), and osteoporosis (2.8% vs. 5.1%) had a significant lower prevalence (p<0.05). No differences in the percentage of individuals with cancer (3.3% vs.

3.4%), diabetes mellitus (5.9% vs. 6.1%), gastroenterological disorders (7.5% vs. 7.0%) and psychiatric disorders (excluding depression; 9.2% vs. 10.4%) were observed (p>0.05). Comorbidities and smoking had only limited effects on the response to non-surgical therapy of periodontitis in our study cohort. Interestingly, patients with diabetes had an improved response to therapy. Together, the majority of patients with periodontitis present with comorbidities. Moreover, the prevalence of allergies, pulmonary disorders, CVD, depression, headache, hyperlipidemia, hypertension, musculo-skeletal disorders, asthma, or osteoporosis differs significantly from the general Austrian population.&#8195;