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Bibliographic Metadata

Title
Periimplantäre Dimension der keratinisierten Gingiva nach computernavigierter Implantation - eine Auswertung postoperativer intraoraler Fotos / eingereicht von Roland Ketzer
Additional Titles
Periimplant dimension of keratinized gingiva after computer-guided implantation - an analysis of post operative intraoral photos
AuthorKetzer, Roland
CensorPommer, Bernhard
Published2014
Description89 Bl. : Ill., graph. Darst.
Institutional NoteWien, Med. Univ., Dipl.-Arb., 2014
Annotation
Abweichender Titel laut Übersetzung der Verfasserin/des Verfassers
Zusammenfassung in engl. Sprache
LanguageGerman
Document typeThesis (Diplom)
Keywords (DE)computernavigierte Implantation / Bohrschablone / periimplantär / Gingiva / keratinisiert / Fotoanalyse / Mukogingivalgrenze / Trinity approach
Keywords (EN)computer-guided implantation / periimplant / drill template / gingiva / keratinized / photoanalysis / mucogingival junktion / trinity approach
URNurn:nbn:at:at-ubmuw:1-4419 Persistent Identifier (URN)
Restriction-Information
 The work is publicly available
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Periimplantäre Dimension der keratinisierten Gingiva nach computernavigierter Implantation - eine Auswertung postoperativer intraoraler Fotos [1.42 mb]
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Classification
Abstract (German)

Die ursprünglichen Problemstellungen der Implantologie können zu einem großen Teil als gelöst betrachtet werden. Es konnten Oberflächen und Implantatsgeometrien entwickelt werden, welche einen vorhersagbaren Erfolg der Implantation gewährleisten und das langfristige bestehen der Implantate im Mundraum ermöglichen. Hand in Hand mit der Optimierung der Implantate schritt auch die Entwicklung der Prothetik voran, um den nunmehr möglich werdenden festsitzenden Versorgungen gerecht zu werden.

Neben einer phonetisch/prothetisch einwandfreien Versorgung gilt es also auch eine gute rot/weiße Ästhetik einhergehend mit gesundem Zahnfleisch anzustreben.

Das Ziel der vorliegenden Diplomarbeit war es Regionen einzugrenzen in denen ein erhöhter Planungsaufwand bei schablonengeführter Implantation beziehungsweise eine Verbesserung der Übertragung der Mucogingivalgrenze angestrebt werden sollte, um einen Implantatsdurchtritt innerhalb der keratinisierten Gingiva zu ermöglichen, oder bereits vor der Implantation die Indikation für zusätzliche Maßnahmen zur Verbreiterung der periimplantären Gingiva zu stellen.

Die Methodik umfasste die Vermessung intraoperativer sowie postoperativer Fotos von 107 Patienten mit insgesamt 289 Implantaten aus okklusaler Ansicht und vergab einen Score, der von

Abstract (English)

The main obstacles of oral implantology, like materials and shapes of implants are solved nowadays. Shapes and surfaces that lead to a highly predictable outcome of implantations and long term stability of these implants in the oral cavitiy where invented. Along these evolution, designs of prosthodontics had to be modified to meet the needs of the now mostly fixed, suprastructures. Along to perfect fitted prosthodontics and good phonetics , now healthy gums and red/white aesthetics are to strive for a goal.

The aim of this work was to localize the region where a more extensive planning of the implant position or maybe a method to assign the mucogingival border could lead to a better periimplant gingival condition.

The methods included the hand search of intraoperative photosets to identify measurable ones and a measurement of the buccal periimplant keratinized gingiva. The photos were taken during and in short time after guided implantations. The surgery had to be performed minimal invasive and a splint had to be used. A nearly okklusal view on the freshly set implants or the healing abutment and a viewable mucogingival border were the criteria of this search. Photos of 107 Patients with 298 implants could be identified out of 528 photosets and the shortest distance from implant to the mucogingival border in vestibular direction was measured. In the lower jaw, where only 45 implants could be examined, also the lingual aspects where measured. The Results showed strong correlations between the region and the score with p<0,001, and also the jaws differ significantly from another. The scores and jaws also could be correlatet with a high significance of p<0,001. According to the experience of many surgeons, mucosal deficies are more often found in the lower jaw. In the upper jaw problematic conditions mostly in the first molar region are found.

A signifikant correlation between a lack of keratinized gingiva and implant loss (P=0,477), implant diameter (p=0,322), patients age (p=0,071) and gender (p=0,581), could not be showed. Discussion: In the upper jaw a CT detectable marking of the mucoginival border and a mucosa-friendly shifting of the implant position could be performed to garantee an adaequate gingival border. With a mean value of 1,68 mm of periimplant keratinized gingiva, it would take just a slight korretion of the implants positions to reach the safe zone of 2mm. To achieve good gingival conditions in the lower jaw in most cases an adapted surgical approach and/or additional mucosal grafting may be performed.

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