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Bibliographic Metadata

Title
Impact of the vitreomacular interface configuration on treatment efficacy of intravitreal anti-vascular endothelial growth factor therapy for macular diseases / submitted by Sebastian M. Waldstein
Additional Titles
Einfluss der vitreomakulären Grenzfläche auf die Effektivität der antiangiogenetischen Therapie exsudativer Makulaerkrankungen
AuthorWaldstein, Sebastian M.
Thesis advisorVass, Clemens
PublishedWien, January 2017
Descriptionv, 102 Blätter : Illustrationen
Institutional NoteMedizinische Universität Wien, Dissertation, 2017
Annotation
Zusammenfassung in deutscher Sprache
Abweichender Titel laut Übersetzung der Verfasserin/des Verfassers
Date of SubmissionJanuary 2017
LanguageEnglish
Bibl. ReferenceOeBB
Document typeDissertation (PhD)
Keywords (DE)Retina / Bildgebung / Bildverarbeitung / Optische Kohärenztomographie / Altersbedingte Makuladegeneration / Retinaler Venenverschluss / Vascular endothelial growth factor
Keywords (EN)Retina / optical coherence tomography / imaging / image analysis / vitreous / age-related macular degeneration / retinal vein occlusion / vascular endothelial growth factor
URNurn:nbn:at:at-ubmuw:1-10126 Persistent Identifier (URN)
Restriction-Information
 The work is publicly available
Files
Impact of the vitreomacular interface configuration on treatment efficacy of intravitreal anti-vascular endothelial growth factor therapy for macular diseases [12.7 mb]
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Classification
Abstract (German)

Der Glaskörper kann im Laufe des Lebens verschiedene anatomische Konfigurationen annehmen. Diese reichen von einer vollständigen Anlage, über partielle vitreoretinale Adhäsionen zur kompletten hinteren Glaskörperablösung. Ziel der vorliegenden Arbeit war es, den Einfluss dieser Glaskörperkonfigurationen auf die Wirksamkeit der antiangiogenetischen Therapie zu untersuchen, die als intravitreale Injektion appliziert wird und eine der führenden Therapien der modernen Medizin darstellt. In dieser Arbeit werden vier post-hoc-Analysen prospektiver klinischen Studien mit insgesamt 999 Patienten mit neovaskulärer altersbedingter Makuladegeneration und retinalem Venenverschluss vorgestellt. Alle Patienten erhielten intravitreales Ranibizumab basierend auf standardisierten Protokollen. Hochauflösende optische Kohärenztomographie, eine hochmoderne nicht invasiven Technologie, wurde zur Bildgebung des hinteren Pols verwendet. Die Konfiguration der vitreoretinalen Grenzfläche wurde manuell oder durch einen eigens erstellten Software-Algorithmus ausgewertet. Funktionelle Ergebnisse wurden zwischen verschiedenen Glaskörperkonfigurationen sowie zwischen verschiedenen Behandlungsregimes verglichen. Die Ergebnisse der vorgestellten Studien zeigen, dass die Konfiguration des Glaskörpers einen großen Einfluss auf die Wirksamkeit der antiangiogenen Therapie hat. Bei neovaskulärer altersbedingter Makuladegeneration zeigten Patienten, die eine hintere Glaskörperablösung aufwiesen, optimale funktionelle Ergebnisse, wenn Ranibizumab nur alle drei Monate appliziert wurde. Im Gegensatz dazu zogen Augen mit vitreomakuläre Adhäsionen zusätzlichen Nutzen aus monatlicher Therapie und Kombination mit Verteporfin. Bei retinalen Venenverschlüssen zeigten Patienten mit vitreomakulärer Adhäsion im Vergleich zu Patienten mit posteriorer Glaskörperabhebung größere funktionelle Verbesserungen. Zusammenfassend belegt die vorliegende Doktorarbeit den Einfluss verschiedener Glaskörperkonfigurationen auf die Wirksamkeit der Ranibizumab-Therapie bei exsudativer Makulaerkrankung. Die Ergebnisse ermöglichen personalisierte Behandlungsentscheidungen in der klinischen Praxis und bieten eine Grundlage für die zukünftige Erforschung von Biomarkern in der Netzhautbildgebung.

Abstract (English)

The vitreous body, which fills the inside of the posterior chamber of the eye, can assume different anatomic configurations. During life, these range from complete attachment at the entire retina, to partial vitreoretinal adhesion and finally complete posterior vitreous detachment. The purpose of the presented thesis was to investigate the impact of these vitreous configurations on the efficacy of anti-vascular endothelial growth factor therapy, which is delivered as intravitreal injections and represents one of the leading molecular therapies in modern medicine. Presented in this thesis are four post-hoc analyses of major prospective, randomized clinical trials enrolling a total of 999 patients with neovascular age-related macular degeneration and retinal vein occlusion, and a follow-up duration of 6 to 12 months. All patients received intravitreal ranibizumab based on pre-specified protocols. High resolution imaging of the posterior pole was acquired by optical coherence tomography, a state-of-the-art non-invasive technology. The configuration of the vitreoretinal interface was evaluated manually or by a custom-designed automated software algorithm. Functional outcomes in terms of change in best-corrected visual acuity were compared among different vitreous configurations as well as between different treatment regimens. The results of the presented studies show that the configuration of the vitreous has a major impact on the efficacy of antiangiogenic therapy. In neovascular age-related macular degeneration, patients showing posterior vitreous detachment demonstrated optimal functional outcomes if ranibizumab was dosed only every three months. By contrast, eyes showing vitreomacular adhesion showed additional benefit from monthly dosing and combination therapy with verteporfin. In retinal vein occlusion, eyes with vitreomacular adhesion showed larger functional gains when compared to patients with posterior vitreous detachment. In conclusion, the work presented in this thesis provides evidence for the impact of different vitreous configurations on the efficacy of ranibizumab therapy for exsudative macular disease. The results may allow more personalized treatment decisions in clinical practice and may serve as a basis for future discovery of biomarkers in retinal imaging.

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