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Title
Analyse der pränatalen Risikofaktoren für small for gestational age Föten an der Abteilung für Gynäkologie und Geburtshilfe des AKH Wien in den Jahren 2010 bis 2015 : Retrospektive Kohorten Studie / eingereicht von Diana Hauer
AuthorHauer, Diana
Thesis advisorPolterauer, Mariella
Published2017
Description77 Blatt
Institutional NoteMedizinische Universität Wien, Diplomarb., 2017
Date of SubmissionDecember 2017
LanguageGerman
Document typeThesis (Diplom)
Keywords (DE)Small for Gestational Age / Geburtsgewicht / Wachstumsdiagramm / Geburtslänge / Perzentile / Daten / Alkoholkonsum / Hypertonie / Größe / BMI / Risikofaktoren / Ziel / Wachstum / Kohortenstudie / SGA / kaukasischen Neugeborenen / Patientinnen / Wien / Endpunkte / Kollektiv / 10. Perzentile / AKH / Studie / Alter / Rauchen / Diabetes / Methadonsubstitution / SGA-Kind / Risikofaktor / Zusammenhang / pränatale Risikofaktoren / Parität / signifikant
Keywords (EN)small for gestational age / 10th percentile / neonates / gestational / demographic factors / drinking alcohol / diabetes mellitus / pre-pregnancy weight / SGA, risk factors / warranted / study / SGA-birth / retrospective / SGA-neonates / delivered / Vienna / fetus / birth weight / clinic / endpoints / maternal age / hypertension / smoking / parity / DM / methadone substitution / effect / BMI / significant / prenatal risk factors / maternal age / methadone substitution
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Abstract (German)

Hintergrund: „Small for Gestational Age“ wird definiert als ein Geburtsgewicht unter der 10. Perzentile, bezogen auf das Hadlock Wachstumsdiagramm. SGA ist eine rein statistische Definition, und schließt alle Kinder ein, die mit dem Geburtsgewicht oder der Geburtslänge unter der 10. Perzentile liegen. Die Literatur beschreibt maternale demographische Daten, die zu einem verminderten Geburtsgewicht führen können. Diese sind unter anderem Rauchen, Alkoholkonsum und chronische Erkrankungen wie Hypertonie und Diabetes Mellitus. Derzeit ist nur wenig über andere Faktoren wie das mütterliche Alter, Größe, Gewicht vor der Schwangerschaft oder Body Mass Index (BMI) (kg / m) bekannt.^ ^Bis zu 10% aller Kinder werden SGA geboren, daher ist es wichtig mehr Daten über die Risikofaktoren zu erheben.

Ziel der Studie: Ziel der Studie war es festzustellen ob demographische Daten der Mutter einen Einfluss auf das Wachstum der Föten haben können.

Methoden: In dieser retrospektiven Kohortenstudie wurde der Einfluss der maternalen demographischen Daten, auf die Vorhersage von SGA-Neugeborenen, in einer Kohorte von kaukasischen Neugeborenen, untersucht. Es wurden 200 Patientinnen, die zwischen 1. Jänner 2010 und 31. Dezember 2015 ein SGA-Neugeborenes am Medizinischen Universitätsklinikum Wien geboren haben, in die Studie aufgenommen. Um die primären und sekundären Endpunkte beurteilen zu können, wurde das Kollektiv mit 215 zufällig ausgewählten Patientinnen, deren Neugeborene ein Geburtsgewicht über der 10.^ Perzentile hatten, und im selben Zeitraum im AKH behandelt wurden, verglichen.

Ergebnisse: Das Ergebnis der Studie war, dass die Risikofaktoren mütterliches Alter (31,08 vs. 29,07 Jahre; p=0,001), Hypertonie (72,5% vs. 45,6%; p=0,001), Rauchen (58,26% vs. 44,33%; p=0,011), Parität (1,87 vs. 1,92 Geburten; p=0,011), Diabetes Mellitus (32,56% vs. 50%; p=0,03) und Methadonsubstitution (81,25% vs. 46,87%; p=0,007) einen statistisch signifikanten Einfluss auf die Geburt eines SGA-Kindes hatten. Bei dem Risikofaktor BMI >30 (48,48% vs. 48,14%; p=0,959) konnten wir keinen statistisch signifikanten Zusammenhang feststellen.

Schlussfolgerung: SGA war mit einer Reihe von pränatalen Risikofaktoren, wie geringes mütterliches Alter, Hypertonie, Rauchen, niedrige Parität, Diabetes Mellitus, und Methadonsubstitution, statistisch signifikant assoziiert.

Abstract (English)

Background: „Small for gestational age” is defined as a birth weight below the 10th percentile at delivery with reference to Hadlock growth chart. SGA is a statistical definition which includes healthy neonates who are born small for their gestational age. The literature describes some maternal demographic factors which may contribute to small for gestational age such as smoking, drinking alcohol and chronic maternal diseases like hypertension and diabetes mellitus. Little is known about other factors such as maternal age

at pregnancy, height, pre-pregnancy weight or Body mass index (BMI) (kg/m).^ ^As SGA is a frequent obstetrical finding, estimates say that up to 10 percent of all infants are born SGA, more data concerning the risk factors are warranted.

Aim: The aim of this study was to evaluate the role of mid-timester maternal demographics in prediction of SGA-birth.

Methods: This was a retrospective study investigating the influence of maternal demographics in prediction of SGA-neonates in a cohort of caucasian newborn babies. 200 patients that delivered an SGA-neonate at the Medical University Hospital Vienna between January 1, 2010 and December 31, 2015 were included into this study. A control group of 215 randomly picked fetuses with a birth weight 10th percentile, who were seen during the same time period at our institutions outpatient clinic, were used to compare the primary and secondary endpoints within both groups.

Results: The result of this study showed that the risk factors maternal age (SGA-group 31,08 years vs.^ no-SGA-group 29,07 years; p=0,001), hypertension (72,5% hypertension and SGA vs. 45,6% no hypertension and SGA; p=0,001), smoking (58,26% smoking and SGA vs. 44,33% no smoking and SGA; p=0,011), parity (SGA-group 1,87 births vs. no-SGA-group 1,92 births; p=0,011), diabetes mellitus (32,56% DM and SGA vs. 50% no DM and SGA; p=0,03) and methadone substitution (81,25% methadone and SGA vs. 46,87% no methadone and SGA; p=0,007) had a statistically significant effect on SGA in children. The risk factor BMI >30 (48,48% BMI >30 and SGA vs. 48,14% BMI <30 and SGA; p=0,959) did not have a statistically significant effect on SGA.

Conclusion: SGA was associated with many prenatal risk factors, such as low maternal age, hypertension, smoking, fewer parity, diabetes mellitus, and methadone substitution.

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