Bibliographic Metadata

Title
A multidisciplinary intervention program in childhood obesity improves insulin resistance. / eingereicht von Ernst Mayerhofer
AuthorMayerhofer, Ernst
Thesis advisorHörmann, Gregor
Published2017
Description71 Blatt : Diagramme
Institutional NoteMedizinische Universität Wien, Diplomarb., 2017
Date of SubmissionDecember 2017
LanguageEnglish
Document typeThesis (Diplom)
Keywords (DE)juvenile Adipositas / Insulinresistenz / Metaflammation
Keywords (EN)Childhood Obesity / Insulin Resistance / Metaflammation
Restriction-Information
 The Document is only available locally
Links
Reference
Classification
Abstract (German)

Einleitung. Übergewicht bei Kindern und Jugendlichen ist ein weltweit steigendes Problem mit vielen Kurz- und Langzeitfolgen. Das Evidenzniveau für die derzeitigen Standardtherapieansätze ist niedrig und es existieren keine validen Parameter für die Evaluierung des Therapieerfolgs oder die Verlaufsbeurteilung der Stoffwechsellage bei Patienten ohne Diabetes mellitus. In dieser Studie untersuchten wir den Effekt eines multidisziplinären Interventionsprogramms bei juveniler Adipositas.

Patienten, Material und Methoden. Studienpopulation waren primär adipöse Kinder und Jugendliche zwischen 10 und 14 Jahren. In einem Zeitraum von 2,5 Jahren wurden 236 Patienten (122 weiblich, 114 männlich) in die prospektive 5-monatige Interventionsstudie "Enorm in Form" bestehend aus Sportprogramm, Psychotherapie und Ernährungsberatung eingeschlossen. Anthropometrische Messungen [Hauptzielgröße Body Mass Index Perzentilen Standard Deviation Score (BMI-SDS)] und Laborparameter [Hauptzielgröße Homeostatic Model Assessment for Insulin Resistance (HOMA-IR)] wurden am Beginn und Ende der Intervention erhoben.

Ergebnisse. 82,6% (195/236) der Teilnehmer schlossen das Programm erfolgreich ab. Ein signifikanter Teil wies bei Studieneinschluss bereits eine deutliche Insulinresistenz auf (HOMA-IR bei Einschluss 5.5 ± 3.3 MW ± SD). Daneben zeigten sich laborchemische Hinweise für Metaflammation, Steatosis hepatis und latente Hypothyreose. Sowohl BMI-SDS als auch HOMA-IR konnten im Laufe des Programms signifikant verbessert werden (0,14 bzw. 0,88, jeweils p < 0,001). Andere Stoffwechselparameter wie Leberenzyme, latente Hypothyreose, sonographisch fassbare Leberverfettung und Körperfettanteil waren ebenfalls rückläufig.

Diskussion. Obwohl noch keine diabetische Stoffwechsellage besteht, geht die gestörte Insulinsensitivität bereits im Kindesalter mit Metaflammation und laborchemisch messbaren Folgeschäden einher. Die multidisziplinäre Intervention führte zu einer signifikanten Reduktion der Insulinresistenz. Die Daten betonen die Wichtigkeit einer frühzeitigen Intervention bei juveniler Adipositas. Eine detaillierte immunologische Analyse der zugrundliegenden Metaflammation könnte helfen, die Entwicklung von Insulinresistenz bei adipösen Kindern frühzeitig zu erkennen und neue, sensitive Screening- und Verlaufsparameter zu etablieren.

Abstract (English)

Introduction. Obesity in childhood and adolescence is a worldwide rising problem with a number of short- and long-term consequences. The evidence level of current standard therapy is low and there are no valid parameters for evaluating therapy success or long-time monitoring of patients without diabetes. In this study, we investigated the effect of a multidisciplinary intervention program in childhood obesity.

Patients, Material and Methods. Study population were primary obese children and adolescents between 10 and 14 years. Over 2.5 years, 236 patients (122 female, 114 male) were included in the prospective 5-month intervention study "Enorm in Form". Sports program, psychotherapy and nutritional counselling were part of the intervention. Anthropometric measures [primary endpoint Body Mass Index Percentile Standard Deviation Score (BMI-SDS)] and laboratory parameters [primary endpoint Homeostatic Model Assessment for Insulin Resistance (HOMA-IR)] were assessed at begin and end of the intervention.

Results. 82.6% (195/236) of participants completed the program, of which a substantial part already had signs of insulin resistance at baseline (HOMA-IR 5.5 ± 3.3 mean ± SD). In addition, patients showed laboratory signs of metaflammation, hepatic steatosis and a latent hypothyroidism. BMI-SDS and HOMA-IR were improved significantly within the intervention program (0.14 and 0.88, p < .001 for both). Other metabolic parameters, including liver enzymes, latent hypothyroidism, sonographic signs of fatty liver and total body fat were also improved.

Discussion. Non-diabetic obese children already have impaired insulin resistance and metaflammation and show early laboratory signs of their sequelae. The multidisciplinary intervention program led to a significant decrease of insulin resistance and their short-term consequences. These data emphasize the importance of early therapy of childhood obesity. A detailed immunological analysis of the underlying metaflammation could help for early identification of insulin resistance in obese children and the establishment of new sensitive screening and monitoring parameters.

Stats
The PDF-Document has been downloaded 0 times.