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Title
Endobronchial valve treatment in patients with COPD and heterogeneous emphysema without collateral ventilation : An explorative retrospective analysis in Austria / eingereicht von Maria-Anna Grasl
AuthorGrasl, Maria-Anna
Thesis advisorValipour, Arschang
Published2018
Description74 Seiten : Illustrationen
Institutional NoteMedizinische Universität Wien, Diplomarb., 2018
Date of SubmissionJanuary 2018
LanguageEnglish
Document typeThesis (Diplom)
Keywords (DE)COPD / BLVR / Bronchoskopische Lungenvolumsreduktion / ELVR / Endoskopische Lungenvolumsreduktion / EBV / Endobronchiale Ventile / Lungenemphysem
Keywords (EN)COPD / BLVR / Bronchoscopic lung volume reduction / ELVR / Endoscopic lung volume reduction / EBV / Endochbronchial valve / Pulmonary emphysema / Collateral ventilation
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Abstract (German)

Hintergrund: Für PatientInnen mit schwerem Lungenemphysem ohne kollaterale Ventilation stellt die bronchoskopische Lungenvolumsreduktion (BLVR) mittels endobronchialer Ventile eine vielversprechende Behandlungsmöglichkeit dar. Ziel dieser Diplomarbeit war es, nachhaltige Veränderungen der Lungenfunktionsparameter nach Ventiltherapie in der Routinebehandlung von COPD PatientInnen in Österreich nachzuweisen.

Methode: Es handelt sich um eine multizentrische, retrospektive Fallzahlanalyse von PatientInnen mit schwerem Lungenemphysem, die trotz optimaler medikamentöser Therapie an Überblähung litten. Als Einschlusskriterien dienten der Nachweis eines heterogenen Emphysems basierend auf CT Daten und eine deutliche Überblähung in der Lungenfunktionsprüfung. Eine kollaterale Ventilation über interlobäre Fissuren wurde mittels Chartis Messung ausgeschlossen. Nach Intervention mussten die Patienten zumindest eine Kontrollspirometrie durchführen. Als Ausschlusskriterien wurden schwere Bronchiektasien, Hyperkapnie (paCO2 > 55mmHG), und pulmonale Hypertension (sPAP >50mmHG) definiert.

Ergebnisse: Die Daten von 71 PatientInnen mit einem durchschnittlichen Alter von 65±7 Jahren, einer FEV1 von 27±7% des Sollwerts, sowie einem mittleren Residualvolumen von 305±71% wurden retrospektiv ausgewertet. Es konnten statistisch signifikante Verbesserungen der FEV1, TLC und des RV in den ersten 6 Monaten nach BLVR (p < 0.05) nachgewiesen werden. Die Residualvolumensreduktion blieb über einen Zeitraum von 2 Jahren konstant. 21% der behandelten PatientInnen (n=15) entwickelte einen postinterventionellen Pneumothorax.

Schlussfolgerung: Die Anwendung endobronchialer Ventile in der Therapie des schweren heterogenen Lungenmphysems stellt auch außerhalb klinischer Studien eine effektive Behandlungsmöglichkeit dar. Voraussetzung für ein positives Nutzen-Risiko Verhältnis ist eine optimale PatientInnenselektion.

Abstract (English)

Background: There is increasing evidence for bronchoscopic endobronchial valve (EBV) therapy in patients with severe emphysema. The aim of the current study was to analyse lung function changes of this novel technique in routine clinical practice since the introduction real-time assessment of collateral ventilation.

Methods: The study was designed as a multicentre, retrospective case-series of patients with severe symptomatic emphysema despite optimal medical management and at least one follow-up visit after treatment. Patients included were required to have heterogeneous emphysema based on visual computed lung tomography assessment and hyperinflation on bodyplethysmography. Collateral ventilation was excluded using Chartis measurements. Patients with unstable comorbidities, severe bronchiectasis, hypercapnia (paCO2 > 55mmHG), and pulmonary arterial hypertension (sPAP >50mmHG) were excluded.

Results: Seventy-one patients with a mean±SD age of 65±7 years, FEV1 27±7% predicted, and a residual volume of 305±71% were included in this cohort. There were statistically significant improvements in FEV1, total lung capacity, and residual volume within a 6 month follow-up period (p < 0.05 for all). Reductions in residual lung volumes persisted in the subgroup of patients with available follow-up data of at least 2 years. 15 subjects (21% of treated population) had a post-procedural pneumothorax.

Conclusions: EBV therapy in patients with severe, heterogeneous emphysema and complete interlobar fissures is associated with favourable clinical outcomes outside of clinical trials.

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