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Title
Erhöhung des hoch-sensitiven kardialen Troponins in herzgesunden Patienten nach orthopädischer Extremitätenchirurgie / eingereicht von Claus Wagner
AuthorWagner, Claus
Thesis advisorDuma, Andreas
Published2018
Description58 Blatt : Diagramme
Institutional NoteMedizinische Universität Wien, Diplomarb., 2018
Date of SubmissionJanuary 2018
LanguageGerman
Document typeThesis (Diplom)
Keywords (DE)perioperativer Myokardschaden / hochsensitives kardiales Troponin / nichtkardiale Chirurgie
Keywords (EN)myocardial injury / perioperative myocardial injury / high-sensitivity cardiac troponin / noncardiac surgery
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Abstract (German)

Studienziel

Es handelt sich um eine prospektive Kohortenstudie, mit der die Kinetik von perioperativen hs-cTnT-Plasmakonzentrationen bei 120 jungen, herzgesunden Patienten nach unfallchirurgischer Extremitätenoperation analysiert wurde. Untersucht wurde, ob Patienten ohne kardiale Risikofaktoren postoperativ einen Anstieg des hs-cTnT oder Zeichen eines MINS (myocardial injury after noncardiac surgery) zeigen. Es wurde postoperativ kein Anstieg des kardialen Troponins erwartet.

Methoden

Blutproben und 12-Kanal-EKG wurden unmittelbar präoperativ, 2-6 Stunden (POD 0) und 18-30 Stunden (POD 1) postoperativ untersucht. Der primäre Endpunkt der Untersuchung war ein intraindividueller postoperativer Anstieg des hs-cTnT >20%. Zusätzlich wurde die Inzidenz der postoperativen Überschreitungen der geschlechtsspezifischen 99. Perzentile (99th URL; Frau: 10ng/L; Mann: 15 ng/L), sowie ein relativer Anstieg >20% und >85% zum Ausgangswert untersucht. Hs-cTnT Werte unterhalb der unteren Feststellbarkeitsgrenze (4 ng/L) wurden als 3.9 ng/L eingegeben.

Ergebnisse und Diskussion

Bei 95 Patienten konnte ein vollständiger Satz von Plasmaproben analysiert werden. Die hs-cTnT-Plasma-Konzentrationen (Median [Interquartilabstand]) änderten sich postoperativ nicht signifikant und waren präoperativ 4 [3.9 - 5] ng/L, 4 [3.9-5] ng/L am POD

Abstract (English)

Goal of the study

This was a prospective cohort study to determine kinetics of perioperative hs-cTnT plasma concentrations in 120 young, healthy adults undergoing elective, extremity surgery for orthopedic trauma. The motivation was to determine if orthopedic surgery in patients devoid of any cardiac risk factors would cause a postoperative increase in hs-cTnT or myocardial injury after noncardiac surgery (MINS). The a priori hypothesis akin to a negative control was that there would not be any significant cardiac troponin increase.

Methods

Hs-cTnT plasma levels (Troponin T hs STAT, cobas®, Roche Diagnostics©, Germany) and ECGs were obtained preoperatively, 2-6 hours (POD 0), and 18-30 hours after surgery (POD 1). Patients were monitored for adverse cardiac events. The primary endpoint was detection of a >20% within-patient change in hs-cTnT (exceeding analytical variability). Additionally, the incidence rate of postoperative hs-cTnT values exceeding the sex-specific 99th percentile URL (female: 10ng/L; male: 15 ng/L), or >20% or >85% compared to baseline was determined. Hs-cTnT values lower than the detection threshold (4 ng/L) were entered as 3.9 ng/L.

Results and Discussion

In 95 patients, a complete set of plasma samples was analyzed. Hs-cTnT plasma concentrations (median [interquartile range]) did not change after surgery and were 4 [3.9 - 5] ng/L at baseline, and 4 [3.9-5] ng/L on POD 0, and 4 [3.9 - 5] ng/L on POD 1 (Friedmans ANOVA test: P=0.1). Absolute and relative peak hs-cTnT change after surgery were

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