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Title
Effects of riociguat on exercise capacity and hemodynamic parameters in patients with heart failure and preserved ejection fraction a retrospective data analysis study / eingereicht von Rudolf Schreiber
AuthorSchreiber, Rudolf Eberhard
Thesis advisorBonderman, Diana
Published2018
Description72 Blatt : Illustrationen, Diagramme
Institutional NoteMedizinische Universität Wien, Diplomarb., 2018
Date of SubmissionFebruary 2018
LanguageEnglish
Document typeThesis (Diplom)
Keywords (DE)HFPEF / post- kapilläre pulmonale Hypertension / keine Therapie / Riociguat zugelassen / prekapilläre Form bisher gut verträglich / hämodynamische Effekte / "off label" / 10 Patienten / Rechtsherzaktheteruntersuchung / 16-24 Wochen / Herzminutenvolumen / arterielle Pulmonalisdrücke / pulmonal arterielle Wedge / Druck verändert nicht / Erfüllung des primären Endpunkts
Keywords (EN)HFPEF / post- capillaary pulmonary hypertension / no therapy / Riocigat approved for pre-capillary form safe in use / "off-label" / 10 patients / right heart catherization / 16-24 weeks / cardiac output / Alteration of artertial pulmonary pressures and pulmonary arterial wedge pressures / not meating primary endpoint
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Abstract (German)

Hintergrund

Herzinsuffizienz mit erhaltener Linksventrikelfunktion (HFpEF) führt häufig zum Entstehen einer post-kapillären pulmonalen Hypertension (PH) und ist mit einer schlechten Prognose vergesellschaftet. Bisher stehen bei PH-HFpEF keine zugelassenen Therapien zur Verfügung. Ein vielversprechender Therapieansatz bei PH-HFpEF ist der Einsatz von Riociguat, einem Stimulator der löslichen Guanylatzyklase, welcher für die Therapie prä-kapillärer Formen der PH zugelassen ist. Bisherige Studien konnten zeigen, dass Riociguat bei PH-HFpEF gut verträglich und sicher ist.

In dieser Studie wurden die hämodynamischen Effekte von Riociguat bei PatientInnen mit PH-HFpEF, welche das Medikament „off-Label“ im Rahmen eines „Named Patient“ Programms erhielten, retrospektiv analysiert.

Methoden

10 PatientInnen mit PH-HFpEF welche im Zeitraum von Juni 2014 August 2016 Riociguat erhielten wurden für diese retrospektive Analyse ausgewertet. Die hämodynamischen Effekte von Riociguat wurden mittels Rechtsherzkatheteruntersuchung untersucht. Dazu erhielten die PatientInnen zwei Rechtsherzkatheteruntersuchungen. Einmal vor Therapie und einmal nach 16-24 Wochen Riociguateinnahme.

Der primäre Studienendpunkt war die Änderung des Herzzeitminutenvolumens, gemessen mittels Rechtsherzkatheters unter Riociguattherapie.

Ergebnisse

Der primäre Studienendpunkt zeigte keine signifikante Veränderung (5.0, IQR: 3.5 7.7 versus 5.9, IQR: 3 5.3 L/min, p=0.45). Allerdings konnten andere signifikante hämodynamische Veränderung festgestellt werden. Der systolisch arterielle Pulmonalisdruck (73.5, IQR: 51 103 versus 54.5, IQR: 37.8 67.5 mmHG, p=0.05), der diasotlisch arterielle Pulmonalisdruck (24.5, IQR: 19.5 35.8 versus 21.5, IQR: 16.5 22.5 mmHG, p=0.008), der mittlere arterielle Pulmonalisdruck (44.0 IQR: 32 53.8 versus 26.0, IQR: 31.5 40.5 mmHG, p=0.005) der pulmonal arterielle Wedge Druck (21.5 IQR: 18.5 32 versus 18.0, IQR: 9.5 20.8 mmHG, p=0.009) sowie der diastolische Blutdruck (77.5, IQR: 68.5 87.5 versus 61.0, IQR: 50.0 80.0 mmHg, p= 0.04) sanken signifikant.

Schlussfolgerungen

Obwohl sich der primäre Studienendpunkt nicht erfüllt wurde, konnte man eine signifikante Reduktion der pulmonal arteriellen Lungendruckwerte feststellen. Aufgrund der kleinen Fallzahl, dem retrospektiven Studiendesigns sowie einer fehlenden Placebogruppe können die Ergebnisse dieser Studie lediglich als hypothesengenerierend angesehen werden. Um das therapeutische Potential von Riocigaut bei PH-HFpEF, besser zu klären sind weitere Studien, mit stärkerem Design notwendig.

Abstract (English)

Background

Heart failure with preserved ejection fraction (HFpEF) often leads to the development of post-capillary pulmonary hypertension (PH). PH-HFpEF is associated with a dismal prognosis. However, no treatment is approved for this disease. A promising therapeutic strategy could be the use of riociguat, a stimulator of the soluble guanylate cyclase. riocigaut is approved for the treatment of pre-capillary form of PH, and studies could demonstrate that its use is safe in patients with PH-HFpEF.

The present study retrospectively evaluated the hemodynamic effects of riociguat in patients with PH-HFpEF, who were part of a “named patient use” program and received the drug “off-label”.

Methods

10 patients with PH-HFpEF who received riociguat between June 2014 and August 2016 were retrospectively analyzed for the present study.

Hemodynamic effects were assessed via right heart catheterization (RHC). Patients underwent RHC before administration of Riociguat and after 16-24 weeks of treatment with riociguat.

The primary study endpoint was change of cardiac output from baseline to follow-up, as assessed by RHC.

Results

The primary study endpoint was not met (5.0, IQR: 3.5 7.7 versus 5.9, IQR: 3 5.3 L/min, p=0.45). However, significant hemodynamic changes in secondary endpoints could be observed.

Systolic pulmonary artery pressure (73.5, IQR: 51 103 versus 54.5, IQR: 37.8 67.5 mmHG, p=0.05), diastolic pulmonary artery pressure (24.5, IQR: 19.5 35.8 versus 21.5, IQR: 16.5 22.5 mmHG, p=0.008), mean pulmonary artery pressure (44.0 IQR: 32 53.8 versus 26.0, IQR: 31.5 40.5 mmHG, p=0.005), pulmonary artery wedge pressure (21.5 IQR: 18.5 32 versus 18.0, IQR: 9.5 20.8 mmHG, p=0.009), and diastolic blood pressure (77.5, IQR: 68.5 87.5 versus 61.0, IQR: 50.0 80.0 mmHg, p= 0.04) decreased significantly.

Conclusion

Although, the primary study endpoint was not met, significant reductions in pulmonary arterial pressures could be detected.

Due to the small sample size, its retrospective design and the lack of a placebo group, the results from this study can only be seen as hypothesis generating. Thus, in order to to explore the therapeutic potential of riociguat in PH-HFpEF, further studies of stronger design are needed.

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