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Bibliographic Metadata

Title
Langzeit Outcome von Patienten mit akuten Aortensyndromen nach Transposition der Halsgefäße und Thoracic Endovascular Aortic Repair (TEVAR) - eine retrospektive Studie / eingereicht von Paul Obrovsky
Additional Titles
Longterm outcome of patients with acute aortic syndroms after transposition of the supra aortic vessels and thoracic endovascular aortic repair (TEVAR) - a retrospective study
AuthorObrovsky, Paul
Thesis advisorEhrlich, Marek
Published2018
Description63 Blatt : Illustration
Institutional NoteMedizinische Universität Wien, Diplomarb., 2018
Annotation
Abweichender Titel laut Übersetzung der Verfasserin/des Verfassers
Date of SubmissionFebruary 2018
LanguageGerman
Document typeThesis (Diplom)
Keywords (DE)Singletransposition / Doppeltransposition / Archrerouting / Aortensyndrome / TEVAR
Keywords (EN)Single transposition / Double transposition / Arch rerouting / TEVAR
URNurn:nbn:at:at-ubmuw:1-13246 Persistent Identifier (URN)
Restriction-Information
 The work is publicly available
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Langzeit Outcome von Patienten mit akuten Aortensyndromen nach Transposition der Halsgefäße und Thoracic Endovascular Aortic Repair (TEVAR) - eine retrospektive Studie [1.42 mb]
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Classification
Abstract (German)

Zusammenfassung

Einleitung: Der Begriff „akutes Aortensyndrom“ beinhaltet folgende Grundpathologien: Aneurysma, Aorten Dissektion, Perforierendes Aortenulcus (PAU), Intramurales Hämatom (IMH) und Akut traumatische Aortentranslokation (ATAT). Diese stellen einen potentiell lebensbedrohlichen Zustand dar. Je nach Lokalisation und Ausbreitung werden unterschiedliche Verfahren zur Therapie verwendet. Diese reichen von offener operativer Versorgung, über interventionelle Methoden, wie die Thoracic Endovascular Aortic Repair (TEVAR), bis hin zu Hybridverfahren. Betrifft die Aortenpathologie die Abgänge der Halsgefäße, wird zuerst eine Single Transposition, Doppel Transposition oder ein totaler Bogenumbau durchgeführt um eine ausreichende proximale Landezone für den Stent zu ermöglichen. Im Anschluss wird die Pathologie über eine TEVAR Intervention mittels Stent saniert. Dieses Vorgehen ermöglicht auch die Versorgung komplexer Pathologien.

Material und Methoden: Es wurde das Kurz- und Langzeitüberleben aller Patienten die an der Abteilung für Herz-Thorax-Chirurgie des Allgemeinen Krankenhauses der Stadt Wien zwischen 1996 und 2014 eine Transposition der Halsgefäße vor einer TEVAR Intervention erhielten, retrospektiv ausgewertet und alle prä-, peri- und postoperativen Daten analysiert.

Ergebnisse: 89 Patienten (mittleres Alter 70 Jahre) wurden mit akuten Aortensyndromen (47 Aneurysmen, 13 Typ-B-Dissektionen, 25 PAUs, 3 ATATs, 1 IMH) mittels TEVAR behandelt. 23 dieser Patienten erhielten zuvor eine Single Transposition, 51 eine Doppel Transposition und 15 Patienten wurden einem totalen Bogenumbau unterzogen. Es konnte ein statistisch signifikanter Unterschied beim Langzeitüberleben in Bezug auf die Operationsmethode (Single, Doppel Transposition, totaler Bogenumbau) gezeigt werden. Des Weiteren zeigte sich, dass Doppel Transpositionen und totale Bogenumbauten ein tendenziell höheres Risiko für bleibende neurologische Komplikationen mit sich bringen.

In Bezug auf die Endoleakrate konnten keine signifikanten Unterschiede zwischen den Gruppen nachgewiesen werden.

Fazit: Die verwendeten Hybridverfahren zeigen ein gutes Langzeitüberleben verglichen mit internationalen Daten und sind somit eine gute Möglichkeit komplexe Aortensyndrome zu versorgen.

Abstract (English)

Abstract

Introduction: Acute aortic syndromes include the following pathologies of the aorta: aneurysm, aortic dissection, penetrating aortic ulcer (PAU), intramural hematoma (IMH) and acute traumatic aortic transection (ATAT). All of these are potential life threatening conditions, which need special medical treatment. There is a great variety of procedures used ranging from open surgery to interventional stent application (thoracic endovascular aortic repair) and if necessary, often caused by the localization of the pathology, both methods can be combined into one hybrid solution. Therefore the arch vessels need to be “debranched”, which is either done by single or double transposition, or whole aortic arch rerouting. Thereafter a stent is implanted through the femoral artery.

Material and Methods: In this retrospective study, short and long term survival was examined in all patients suffering from acute aortic syndrome from 1996 to 2014 treated in the University hospital of Vienna. To be included in the study population they needed to undergo surgery, including the debranching of the arch vessels and afterwards the implantation of a stent craft. Furthermore short and long term results were examined in detail including influencing factors of the outcome.

Results: 89 patients were treated (mid age 70 years) using stent crafts from different companies. The following acute aortic syndromes were diagnosed and underwent surgery: 47 aneurysms, 13 type-b-dissections, 25 PAUs, 3 ATATs and one IMH. Furthermore 23 single transpositions, 51 double transpositions and 15 total arch replacements were performed to guarantee an optimal stent craft landing site.

Regarding the long term survival, there was a significant difference between single, double transposition and whole aortic arch rerouting. The study showed a higher mortality of patients who were treated with total arch rerouting and furthermore neurological complications occurred more often in this special population of patients.

Regarding the occurrence of endoleaks, no significant differences were found.

Conclusion: The usage of Hybridprocedure, including open surgery and TEVAR, has showed to be an efficient method to treat patients with acute aortic syndroms. Compared to international data long term survival of this study is equally good or better but further research is needed to guarantee an optimal treatment for every patient.

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