Bibliographic Metadata

Title
Analyse der Albuminspüllösung bei Orthotoper Lebertransplantation / eingereicht von Joanna Leubolt
Additional Titles
Analysis of the liver effluent in orthotopic liver transplantation
AuthorLeubolt, Johannes
Thesis advisorBaron, Joanna
Published2018
Description69 Blatt : Diagramme, Illustrationen
Institutional NoteMedizinische Universität Wien, Diplomarb., 2018
Annotation
Abweichender Titel laut Übersetzung der Verfasserin/des Verfassers
Date of SubmissionMarch 2018
LanguageGerman
Document typeThesis (Diplom)
Keywords (DE)Lerbertransplantation / OLT / Spenderleber / Macrophage migration inhibitory factor / MIF / Zytokin / Spülflüssigkeit / ischemia reperfusion injury / Ischämiezeit / Albuminspüllösung
Keywords (EN)Liver Transplantation / OLT / graft liver / Macrophage migration inhibitory factor / MIF / cytokine / Effluent / ischemia reperfusion injury / ischemia time
Restriction-Information
 The Document is only available locally
Links
Reference
Classification
Abstract (German)

Für Patienten mit terminaler Leberinsuffizienz ist die orthotope Lebertransplantation (OLT) die einzig kurative Therapie. Während der OLT setzen die hypoxischen Zellen der Spenderleber verschiedene Moleküle wie Elektrolyte, Zytokine und Enzyme frei. Diese Moleküle können nach der Reperfusion in den Empfängerkreislauf gelangen, dort zu einer Aktivierung von Immunzellen führen und so zu der Entstehung der Ischämie/Reperfusion Injury (I/R) beitragen.

Macrophage Migration inhibitory factor (MIF) ist ein proinflammatorisches Zytokin mit zahlreichen regulatorischen Funktionen bei Entzündungsreaktionen. In Menschen wurde MIF mit Erkrankungen wie rheumatoider Arthritis und Sepsis in Zusammenhang gebracht. Ebenso konnten in Patienten nach OLTs erhöhte MIF Serumkonzentrationen nachgewiesen werden. In experimentellen Studien wurden erhöhte Konzentrationen von MIF in der Spülflüssigkeit von ischämisch geschädigten Rattenlebern gemessen. Auch triggerte MIF, welches aus den ischämischen Rattenlebern stammt, die Sekretion von Tumor Nekrose Faktor Alpha (TNF Alpha) und Interleukin 1 Beta (IL-1 Beta) aus kultivierten Makrophagen. Diese Daten deuten darauf hin, dass MIF eine Rolle bei der Entstehung der I/R Injury spielt.

Problemstellung und Methoden

Ziel der Studie war es, die Freisetzung von MIF aus humanen Spenderlebern zu evaluieren und Zusammenhänge mit der Ischämiezeit aufzuzeigen. Ebenso wurden Korrelationen mit anderen Molekülen der Organspülflüssigkeit wie Kalium, Natrium, Laktat, Laktat Dehydrogenase (LDH), Kreatin Kinase (CK), Glutamat-Oxalacetal-Transaminase (GOT), Glutamat Pyruvat Transaminase (GPT), gamma Glutamyltransferase (GGT) und alkalische Phosphatase (AP) betrachtet. Um diese Fragen zu klären, wurde die Spülflüssigkeit von 31 humanen Spenderlebern vor der Reperfusion während der OLT gesammelt und analysiert.

Ergebnisse

In der Spülflüssigkeit aller Spenderorgane konnte das Zytokin MIF nachgewiesen werden. Das MIF in der Spülflüssigkeit korrelierte nicht mit der Ischämiezeit der Spenderleber. Im Gegensatz dazu korrelierten Natrium, Kalium, CK sowie Laktat in der Spülflüssigkeit mit der Ischämiezeit der Spenderleber. Zusätzlich korrelierten MIF und GOT, GPT und AP in der Spülflüssigkeit.

Schlussfolgerung

Menschliche Spenderlebern setzen während der Ischämie MIF frei, wobei die Menge mit den Leberfunktionsparametern GPT, GOT und AP in der Spülflüssigkeit korreliert.

Abstract (English)

Orthotopic liver transplantation (OLT) is the only curative treatment for patients with end-stage liver disease. During OLT and the associated organic ischemia, hypoxic cells in the graft liver release various molecules, such as electrolytes, cytokines and enzymes. These molecules may be flushed into the recipients systemic circulation after reperfusion, leading to an activation of immune cells, known as ischemia reperfusion (I/R) injury.

Macrophage migration inhibitory factor (MIF) is a proinflammatory cytokine which plays an important role in the regulation and modulation of the immune response. In human studies MIF was associated with rheumatoid arthritis and sepsis. In addition, increased serum MIF concentrations were observed in patients undergoing OLT. Experimental studies demonstrated increased MIF concentrations in flushing solutions of rat livers after ischemic storage. Furthermore, MIF secreted by the ischemic rat liver triggered tumor necrosis factor alpha (TNF Alpha) and interleukin 1 beta (IL1 Beta) secretion by cultured macrophages. These data suggest that MIF plays a role in the development of I/R injury.

Aims and Methods

The aim of this study was to assess whether human graft livers release MIF during ischemic storage, and whether the MIF release correlates with the duration of graft ischemia.

Furthermore, correlations between MIF and other molecules in the effluent released by the graft liver during ischemic storage such as sodium, potassium, lactate, lactate dehydrogenase (LDH), creatine kinase (CK), glutamic oxaloacetic transaminase (GOT), glutamatic pyruvic transaminase (GPT), gamma glutamyltransferase (gamma GT) and alkaline phosphatase (AP) were assessed. Therefore, 31 graft liver effluents prior to reperfusion during OLT were collected and analysed.

Results

The cytokine MIF was detected in liver graft effluents of each OLT. No correlation was found between the graft liver derived MIF and ischemia time. In contrast, correlations were found between cold ischemia time and sodium, potassium, CK and lactate in the effluent. Furthermore, correlations between effluent-derived MIF and liver function parameters such as GOT, GPT and AP in the effluent were demonstrated.

Conclusion

The human graft liver released MIF during ischemic storage and the amount of MIF correlates with GOT, GPT and AP in the graft liver effluent.