Go to page
 

Bibliographic Metadata

Title
Characterization of innate lymphoid cells in patients with common variable immunodeficiency / eingereicht von Christoph B. Geier
AuthorGeier, Christoph
Thesis advisorWolf, Hermann
Published2018
Description55 Blatt : Diagramme
Institutional NoteMedizinische Universität Wien, Diplomarb., 2018
Date of SubmissionMarch 2018
LanguageEnglish
Document typeThesis (Diplom)
Keywords (DE)B-Zell Differenzierungsdefekt / Zell-Aktivierung / Chronische Enteropathie / Variables Immundefektsyndrom / Innate lymphoid cells / Primäre Immundefekte
Keywords (EN)B-cell differentiation defect / Cell activation / Chronic enteropathy / Common variable immunodeficiency / Innate lymphoid cells / Primary immunodeficiency
URNurn:nbn:at:at-ubmuw:1-13716 Persistent Identifier (URN)
Restriction-Information
 The work is publicly available
Files
Characterization of innate lymphoid cells in patients with common variable immunodeficiency [3.94 mb]
Links
Reference
Classification
Abstract (German)

Innate lymphoid cells (ILC) sind neu entdeckte Mitglieder des angeborenen Immunsystem und entstammen der lymphoiden Zellreihe. Diese Zelltypenmarker-negativen Zellen exprimieren im Gegensatz zu B-Zellen und T-Zellen keine rearrangierten Rezeptoren und nehmen wichtige Effektor- und Regulationsaufgaben wahr. Basierend auf ihren Fähigkeiten Typ 1, Typ2 oder Th17 Zytokine zu produzieren werden sie in drei distinkte Subgruppen eingeteilt; Gruppe 1 (ILC1 und NK-Zellen), Gruppe 2 (ILC2) und Gruppe 3 (ILC3 und LTi-Zellen). Rezente Studien haben wichtige Aufgaben der Gruppe 2 und Gruppe 3 ILC in der T-Zell unabhängigen und T-Zellen abhängigen Antikörperproduktion beschrieben.

In dieser retrospektiven Fall-Kontroll-Studie haben wir die Verteilung und Funktion von ILC in Patienten mit Common Variablen Immunodeficiency (CVID) untersucht. CVID ist ein primärer

Immundefekt mit Beeinträchtigung der humoralen Immunantwort charakterisiert durch ein Versagen der Produktion von pathogenspezifischen Immunglobulin G- Antikörpern und einer erhöhten Infektionsneigung.

CD117+ ILC, welche den Hauptteil der ILC2 und ILC3 enthalten, sind in Patienten mit CVID reduziert. Die Reduktion in CD117+ ILC konnte nur in CVID Patienten gesehen werden nicht aber in Patienten mit X-linked Agammaglobulinämie (XLA). Patienten mit einer deutlich reduzierteren Anzahl an CD117+ ILC hatten signifikant weniger periphere Marginal-Zonen-B-Zellen und eine erhöhte Prävalenz von chronischer, nicht-infektiöser Enteropathie.

Weitere phänotypische Charakterisierung der ILC Subtypen in CVID zeigen dass die Reduktion der CD117+ ILC durch eine Reduktion von Gruppe 2 ILC verursacht ist. In vitro Experimente mit CVID ILC2 zeigen eine reduzierte Expansion der CVID ILC2 nach Stimulierung mit Interleukin (IL) 2, IL7, IL25 und IL33. Weiters ist die Hochregulierung der Aktivierungsmarker MHCII und IL2RA auf CVID ILC2 gestört.

Unsere Resultate weisen auf eine Dysregulation von ILC Subpopulationen in Patienten mit CVID hin. Ob es sich um ein primäres oder sekundäres Phänomen handelt, bzw. welche Rolle ILC in der Pathogenese von CVID spielen muss Gegenstand einer Folgestudie sein.

Abstract (English)

Innate lymphoid cells (ILC) are a newly defined group of innate immune cells of the lymphoid lineage. These lineage marker negative (LIN-) ILC subsets do not express rearranged receptors and have important effector and regulatory functions. Based on their ability to produce type1, type2 or Th17 cell associated cytokines, ILC are divided in three distinct subsets; group 1 (ILC1 and NK cells), group 2 (ILC2) and group 3 (ILC3 and LTi cells). Recent studies identified an emerging role of group 2 and 3 innate lymphoid cells (ILC) as key players in the generation of T-dependent and T-independent antibody production. In this retrospective case-control study we sought to analyze ILC distribution and function in patients with common variable immunodeficiency, a primary immunodeficiency characterized by impairment in humoral immunity and a failure to produce pathogen-specific IgG antibodies, resulting in susceptibility to severe infections. CD117+ ILC (including the majority of ILC2 and ILC3) were reduced in patients with CVID. The reduction in CD117+ ILC was distinctive to CVID and could not be observed in patients with X-linked agammaglobulinemia (XLA). Patients with a more pronounced reduction in CD117+ ILC numbers showed significantly lower numbers of peripheral MZ-like B cells and an increased prevalence of chronic, non-infectious enteropathy. Subsequent phenotyping of ILC subsets in CVID revealed that the reuction in CD117+ ILC numbers is due to a reduction in ILC2 numbers. In vitro expansion of CVID ILC2 in response to IL2, IL7, IL25 and IL33 was impaired. Furthermore, upregulation of MHCII and IL2RA in response to IL2, IL7, IL25 and IL33 was impaired in CVID ILC2. Thus, our results indicate a dysregulation of ILC subsets with a reduction in ILC2 numbers in CVID, however, further studies are needed to explore whether ILC abnormalities are a primary finding or secondary to disease complications encountered in CVID.

Stats
The PDF-Document has been downloaded 16 times.