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Bibliographic Metadata

Title
Untersuchung der verschiedenen Möglichkeiten der Erfassung der deutschen Version der Early Childhood Oral Health Impact Scale (ECOHIS-G), eines Instruments zur Messung der mundgesundheitsbezogenen Lebensqualität bei Kindern
Additional Titles
Examination of different assessment methods of the german version of the Early Childhood Oral Health Impact Scale (ECOHIS-G), an instrument for measuring the oral health-related quality of life in children at the age of 1 to 5 years
AuthorWaldhart, Tessa
Thesis advisorBekes, Katrin
Published2018
Description74 Blatt : Diagramme
Institutional NoteMedizinische Universität Wien, Diplomarbeit, 2018
Annotation
Paralleltitel laut Übersetzung der Verfasserin
Date of SubmissionMarch 2018
LanguageGerman
Document typeThesis (Diplom)
Keywords (DE)Kinderzahnheilkunde / mundgesundheitsbezogene Lebensqualität / ECOHIS / Administrationsformen / Messung der MLQ / frühkindliche Karies / Lebensqualität / gesundheitsbezogene Lebensqualität / Kleinkinder / Erhebungsinstrument
Keywords (EN)pediatric dentistry / oral health related Quality of life / ECOHIS / methods of assessment / measuring OHRQoL / early childhood caries / life Quality / health related quality of life / infants / assessment instruments
URNurn:nbn:at:at-ubmuw:1-13946 Persistent Identifier (URN)
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Untersuchung der verschiedenen Möglichkeiten der Erfassung der deutschen Version der Early Childhood Oral Health Impact Scale (ECOHIS-G), eines Instruments zur Messung der mundgesundheitsbezogenen Lebensqualität bei Kindern [1.57 mb]
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Abstract (German)

Die Erforschung der Lebensqualität nimmt seit einigen Jahren im medizinischen Bereich gesundheitsbezogen einen hohen Stellenwert ein. Im Fachgebiet der Zahnmedizin spricht man von mundgesundheitsbezogener Lebensqualität (MLQ). Als Ergänzung zu klinischen Kriterien von Mundgesundheit wie z.B. der Erfassung durch Indizes, zielt die MLQ vor allem auf den subjektiv erlebten, personenspezifischen Zustand von oraler Gesundheit. Für Erwachsene gibt es international bereits eine breite Auswahl an Instrumenten zur Erfassung der MLQ. Im deutschsprachigen Raum ist bis dato kein interkulturelles Instrument einsetzbar, um die MLQ bei Kleinkindern von 0-5 Jahren zu erfassen.

In folgender Arbeit wurde der ECOHIS (Early Childhood Oral Health Impact Scale) Fragebogen, ursprünglich aus dem englischen Sprachraum stammend, im Zeitraum von vier Wochen auf drei unterschiedliche Anwendungsformen getestet (1. Persönliches Interview (F), 2. Selbstausfüllen des Fragebogens (S), 3. Telefoninterview (T)). Studienteilnehmer waren Kinder (n = 42) im Alter von 1-5 Jahren (mittleres Alter 4,0; männlich 52,4%), rekrutiert aus der Sprechstunde des Fachbereichs der Kinderzahnheilkunde an der Universitätszahnklinik Wien sowie aus einer Kooperation, bestehend mit dem „Martha Wolf“ Kindergarten der Medizinischen Universität Wien.

Die statistische Auswertung zeigte anhand der Intraklassenkorrelation summierend eine moderate Reliabilität (ICC overall 0,63). Signifikante Unterschiede in den Administrationsformen konnten sich kaum erkennen lassen (Bland Altman mittlere Differenzen T-S: 0,38; T-F: -0,81; S-F: -1,19). Ebenso ergaben sich keine signifikanten Änderungen der Mittelwerte des ECOHIS Summenwertes zwischen den drei Administrationsformen (3,33,6). Die Cronbachs lagen im Bereich von 0,49-0,67.

In Anbetracht der Resultate dieser Studie scheint die Administrationsform keinen nennenswerten Einfluss auf die Ergebnisse der ECOHIS Summenwerte zu haben.

Abstract (English)

In the field of medicine, research regarding quality of life has gained more and more attraction in recent years. In dentistry, Oral Health Related Quality Of Life (OHRQoL) has important implications for the clinical practice of dentistry and dental research. Its evolution has introduced new criteria for oral disease evaluation and treatment benefits. Seen as a supplement to clinical measurements (e.g. indices), OHRQoL focuses on strict, subjective, individually expressed matters of oral health. Globally, there is a wide range of instruments to assess OHRQoL in adults. However, with regards to children, instruments for the age of 0-5 years especially for German-speaking countries are lacking.

In the present study, the German version of the ECOHIS (Early Childhood Oral Health Impact Scale), the ECOHIS-G, adopted from the current criteria in english language, was tested over a four week period, using 3 different methods of adminsitration (1. Face to Face Interview (F), 2. Self-administered Questionnaire (S), 3. Telephone Interview (T)). Participants of the study were children (n = 42) by the age of 1 to 5 (mean age 4.0; male 52.4%) and their caregivers, recruited from the Department of Pediatric Dentistry, School of Dentistry at the Medical University of Vienna, as well as from the “Martha Wolf” Kindergarten, Medical University of Vienna. Each caregiver was tested using all three OHRQoL assessments, with a 1-week interval between each administration.

Testretest reliability was moderate (ICC 0.63), internal consistency was satisfactory (Cronbachs alpha 0.850.88), Statistical results showed regarding the intraclasscorrelation a moderate reliability (ICC overall 0,63) in the outcome of the ECOHIS-G score, using each different assessment method. No significant discrepancies could be barely detected (Bland Altman mean differences T-S: 0.38; T-F: -0.81; S-F: -1.19). As well the ECOHIS mean summary scores did not vary statistically significantly across the three administration methods (3,33,6). The Cronbachs values were calculated in between 0.49-0.67.

The study suggested no difference in the outcome by utilizing three different assessment methods.

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