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Title
Evaluation der Inkontinenz sowie Lebensqualität nach Prostatakarzinomtherapie / eingereicht von Cheng Hung Anthony Kiang
AuthorKiang, Cheng Hung Anthony
Thesis advisorSchmidbauer, Christian Peter
Published2018
Description71 Blatt : Illustrationen
Institutional NoteMedizinische Universität Wien, Diplomarb., 2018
Date of SubmissionApril 2018
LanguageGerman
Document typeThesis (Diplom)
Keywords (DE)Kontinenz / Inkontinenz / RAND / EPIC
Keywords (EN)Continence / Incontinence / RAND / EPIC
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Abstract (German)

Hintergrund

Der Zweck dieser Studie ist der Vergleich der Kontinenz, allgemeinen Miktionssituation sowie der Lebensqualität zwischen den verschiedenen therapeutischen Verfahren im extramuralen Bereich.

Methodik

In der Ordination Prof. Dr. Schmidbauer wurden in einem Zeitraum von 2 Jahren insgesamt 125 Patienten für die Studie rekrutiert. Für die Evaluation der Kontinenz, Miktionsfunktion, den unteren Harntrakt betreffenden Beschwerden sowie der allgemeinen Lebensqualität wurden Fragen aus dem validierten EPIC und RAND-Fragebogen ins Deutsche übersetzt. Zusätzlich wurde nach Faktoren gesucht die einen Einfluss auf die posttherapeutische Kontinenz haben.

Ergebnisse

Ein signifikanter Unterschied bezüglich der Kontinenz sowie der allgemeinen Lebensqualität konnte zwischen den endoskopisch und den retropubisch operierten Patienten nicht gefunden werden (Kontinenz: Endo 66,8; RRPE 72,4; P=0,22). Allein die irritativen sowie obstruktiven Scores waren in der RRPE-Gruppe signifikant niedriger (Endo 95,4; RRPE 91,3; P=0,04). Die Prostatektomie (OP) ist im Vergleich zur Bestrahlung (Rad) mit einer deutlich schlechteren Kontinenz assoziiert (Rad 66,8; OP 71,9; P<0,01). In der Regressionsanalyse zeigte sich in der RPE-Gruppe ein signifkant negativer Einfluss des Alters auf den irritativen sowie obstruktiven Score (r=-0,32, P=0,02).

Conclusio

Insgesamt zeigte sich innerhalb der prostatektomierten Patienten eine schlechtere Kontinenzrate gegenüber dem bestrahlten Kollektiv. Eine verbesserte Zufriedenheit betreffend der allgemeinen Miktionssituation konnte dadurch jedoch nicht beobachtet werden (OP 86,7, Rad 85,7, P=0,73). Zusammen mit den bereits publizierten Studien soll diese Arbeit den Patienten eine zusätzliche Information bieten und damit die Therapieentscheidung letztendlich erleichtern.

Abstract (English)

Background

The objective of this study was to compare continence, urinary function and the general Health related quality of life (HRQoL) between the different therapy options for prostate cancer patients in private practice.

Methods

In a period of 2 years, altogether 125 patients were recruited in the urologic practice of Prof. Dr. Schmidbauer. For the evaluation of continence, urinary function and symptoms of the lower urinary tract we used questions from the original EPIC (Expanded Prostate Cancer Index Composite) survey in German. Questions regarding the general HRQoL were translated from the RAND (RAND 36-Item Health Survey 1.0) survey. Additionally, we were looking for factors which could affect the post-therapeutic continence.

Results

A significant difference regarding continence as well as the general HRQoL could not be detected between the laparoscopic/endoscopic (Endo) and radical retropubic prostatectomy (RRPE) operated patients (Continence: Endo 66,8; RRPE 72,4; P=0,22). Solely the irritation and obstruction subscales were significant lower in the RRPE group (Endo 95,4; RRPE 91,3; P=0,04). Prostatectomy (OP) compared to radiation (Rad) was associated with a significant lower continence score (Rad 66,8; OP 71,9; P<0,01). In the regression analysis age had a significantly negative impact regarding the irritative and obstructive scores within the prostatectomy group (r=-0,32, P=0,02).

Conclusion

Prostatectomy in comparison to radiation was associated with a worse outcome in continence as well as the overall urinary function (urinary function: OP 82,6; Rad: 92,2; P=0,01). Surprisingly these results were not associated with a higher score regarding overall urinary satisfaction (OP 86,7, Rad 85,7, P=0,73). Together with the already published studies these findings should provide additional information for patients to simplify their choice for different therapy options.

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