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Bibliographic Metadata

Title
Ursodeoxycholic acid and bezafibrate combination therapy in patients with primary biliary cholangitis / eingereicht von Hazim Abozid
AuthorAbozid, Hazim
Thesis advisorHofer, Harald
Published2018
Description74 Blatt : Diagramme
Institutional NoteMedizinische Universität Wien, Diplomarb., 2018
Date of SubmissionApril 2018
LanguageEnglish
Document typeThesis (Diplom)
Keywords (DE)Innere Medizin
Keywords (EN)Internal Medicine
URNurn:nbn:at:at-ubmuw:1-13301 Persistent Identifier (URN)
Restriction-Information
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Ursodeoxycholic acid and bezafibrate combination therapy in patients with primary biliary cholangitis [1.41 mb]
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Abstract (German)

Die primär biliäre Cholangitis (PBC) ist eine Erkrankung der kleinen Gallengänge, die hauptsächlich kaukasische Frauen mittleren Alters betrifft. Die Ätiologie dieser Erkrankung ist zurzeit nicht vollständig bekannt. Es wird angenommen, dass eine Kombination aus genetischen Faktoren und Umwelteinflüsse verantwortlich für die Erkrankung ist. Die Diagnose einer PBC kann gestellt werden, wenn 2 der 3 folgendenen Befunde vorhanden sind: (i) erhöhte Cholestaseparameter, (ii) positive Leberhistologie und (iii) Nachweis von antimitochondrialen Antikörper (AMA). Die gegenwärtige Standardtherapie ist Ursodeoxycholsäure (UDCA) in einer Dosierung von 13-15 mg/kg/Tag, wobei ein substanzieller Anteil der Patienten die Therapie entweder nicht verträgt oder nicht ausreichend auf die Therapie anspricht. Das Ziel der Studie war es zu evaluieren, ob eine Zugabe von Bezafibrat bei Patienten, die ein nicht ausreichendes Ansprechen auf UDCA zeigen, eine Verbesserung der Cholestaseparameter (AP und GGT) ergibt.

Abstract (English)

Primary biliary cholangitis (PBC) is a disease of the small bile ducts affecting mainly caucasian middle aged women. The etiology of the disease is not fully elucidated yet. It is assumed that the disease is caused by a combination of genetic variations and environmental factors. PBC can be diagnosed if at least 2 of the following 3 findings are present: (i) elevation of cholestasis parameters, (ii) histological findings consistent with the diagnosis and (iii) detection of anti-mitochondrial antibodies (AMA). Current standard therapy is Ursodeoxycholic acid (UDCA) in a dose of 13-15 mg/kg/day. Up to 40% of patients do not tolerate this treatment or show an insufficient response to UDCA. The aim of this retrospective study was to evaluate whether the addition of bezafibrate in patients who do not respond to UDCA therapy has beneficial effects on improving liver cholestasis parameters.

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