Bibliographic Metadata

Title
Prognostic value of repeated NT-proBNP measurements in patients with multiple myeloma / eingereicht von Anna Cho
Additional Titles
Prognostische Werte der NT-proBNP Messungen in Patienten mit Multiplen Myelomen
AuthorCho, Anna
Thesis advisorPavo, Noemi
Published2018
Description63 Blatt : Illustrationen
Institutional NoteMedizinische Universität Wien, Diplomarb., 2018
Annotation
Abweichender Titel laut Übersetzung der Verfasserin/des Verfassers
Date of SubmissionApril 2018
LanguageEnglish
Document typeThesis (Diplom)
Keywords (DE)Multiples myelom / nt-probnp / Inflammation / Herzinsuffizienz
Keywords (EN)multiple myeloma / nt-probnp / Inflammation / heart failure
Restriction-Information
 The Document is only available locally
Links
Reference
Classification
Abstract (German)

Einleitung. Bei onkologische Patienten, ohne kardiologische Vorerkrankung, zeigten sich kardiovaskuläre Marker, wie das NT-proBNP, erhöht und assoziiert mit dem Schweregrad der Krankheit und der Mortalität. Das Ziel dieser Studie war die Beobachtung von NT-proBNP in Assoziation mit dem Schweregrad des multiplen Myeloms, sowie sein Krankheitsverlauf während der Krankheit und Therapie.

Methoden. Es wurden Daten von 118 Patienten mit multiplem Myelom, die klinisch an der onkologischen Abteilung beobachtet und betreut wurden, retrospektiv analysiert. NT-proBNP, B2M und Plasmaspiegel von Leichtketten wurden zu Beginn der Studie und während den Kontrollvisiten gemessen. Die Studienendpunkte wurden definiert als die Gesamtmortalität und die Korrelation zwischen NT-proBNP und dem Schweregrad der Krankheit, wiederspiegelt von B2 und MM Stadien gemäß den International Staging System.

Ergebnisse. Der Medianwert vom Verlauf der Studie betrug 845 (IQR 683-978) Tage. Es verstarben 31 (26%) Patienten. B2M zeigte eine prädiktive Tendenz für den Tod [crude HR 1.49 (95%CI:0.95-2.35), p=0.083 für lnB2M]. In der Gesamtkohorte korrelierte das baseline NT-proBNP hoch signifikant mit B2M (r=0.65, p<-0.001) und dem Schweregrad der Erkrankung [133.3pg/ml (IQR:51.5-282.0) für ISS Stadium 1, 487.4pg/ml (IQR:123.8-738.3) für ISS Stadium 2 und 969.1pg/ml (IQR:472.8-3748.0) für ISS Stadium 3, p<0.001 zwischen allen Gruppen]. Während des FUPs, stieg bei Patientin mit ungünstigem Ereignis das NT-proBNP, gemeinsam mit anderen Markern für die Bestimmung des Schweregrades bei MM, signifikant an [356.6 (IQR 142.9782.3) pg/ml vs. 862.9 (IQR 338.84215.0) pg/ml, p<0.001], während keine signifikanten Veränderungen für Überlebende beobachtet werden konnte.

Schlussfolgerung. Der kardiovaskuläre Marker NT-proBNP ist bei Patienten mit multiplem Myelom mit dem Schweregrad assoziiert, unabhängig von kardiovaskulären Komorbiditäten, was auf eine entfernte organische Antwort des Herzens zur malignen Erkrankungen deutet.

Abstract (English)

Background. Cardiovascular markers including N-terminal B-type natriuretic peptide (NT-proBNP) have been shown to be elevated and associated with disease severity and mortality in an unselected population of cancer patients without any cardiac disease. The aim of this study was to investigate whether NT-proBNP levels are associated with disease severity in multiple myeloma (MM) specifically and how NT-proBNP levels evolve during the course of the disease and therapy.

Methods. We retrospectively analyzed data of a total of 118 patients with MM, which were clinically followed-up at the oncologic department. NT-proBNP, beta-2-microglobulin (B2M) and plasma levels of light chains were measured at baseline and FUP visits. All-cause mortality was defined as study endpoint and the correlation between NT-proBNP and disease severity reflected by B2M and the International Staging System (ISS) was assessed.

Results. During a median FUP of 845 (IQR:683-978) days, 31 patients (26%) died. B2M showed a trend for predicting death [crude HR 1.49 (95%CI:0.95-2.35), p=0.083 for lnB2M]. NT-proBNP showed a highly significant positive correlation with B2M at first presentation [r=0.65, p<0.001] and increased significantly with progressing MM disease stage [133.3pg/ml (IQR:51.5-282.0) for ISS stage1, 487.4pg/ml (IQR:123.8-738.3) for ISS stage2 and 969.1pg/ml (IQR:472.8-3748.0) for ISS stage3, p<0.001 between all groups]. During FUP, NT-proBNP levels rose significantly alongside other MM disease severity markers for patients suffering from death [356.6pg/ml (IQR:142.9782.3) vs. 862.9pg/ml (IQR:338.84215.0), p<0.001], whereas no significant changes in laboratory parameters could be detected for surviving patients.

Conclusions. The cardiovascular marker NT-proBNP is associated with disease severity in patients with MM independently from a present cardiac comorbidity suggesting remote organ response of the heart to malignant disease.

Stats
The PDF-Document has been downloaded 0 times.