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Title
Immunological investigations in patients with idiopathic pulmonary fibrosis and cystic fibrosis : eingereicht von Thomas Raunegger
Additional Titles
Immunologische Untersuchungen in Patienten und Patientinnen mit zystischer Fibrose und idiopathischer Lungenfibrose
AuthorRaunegger, Thomas
Thesis advisorMoser, Bernhard
Published2018
Description82 Blatt : Illustrationen
Institutional NoteMedizinische Universität Wien, Diplomarb., 2018
Annotation
Abweichender Titel laut Übersetzung der Verfasserin/des Verfassers
Date of SubmissionMay 2018
LanguageEnglish
Document typeThesis (Diplom)
Keywords (DE)Lungenfibrose
Keywords (EN)Pulmonary Fibrosis
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Abstract (German)

Einleitung

Idiopathische Lungenfibrose (IPF) und zystische Fibrose (CF) sind chronische Lungenerkrankungen, die mit einer schlechten Prognose einhergehen. Leider ist die konservative Therapie limitiert und eine Doppellungentransplantation ist die Therapie der Wahl im fortgeschrittenen Stadium. Untersuchungen zur Früherkennung und Bluttests für pulmonale Fibrose (besonders IPF) fehlen weitestgehend. Erhöhte Serumkonzentrationen von Alpha 1 Glykoprotein (AGP) konnten in Patient/-innen mit Leberfibrose nachgewiesen werden, was auf höhere Serumspiegel von AGP bei Lungenfibrose hinweisen könnte.

Methoden

Um festzustellen ob erhöhte Serumkonzentrationen von AGP in Patient/-innen mit CF und IPF vorhanden sind, haben wir einen Immunadsorptionstest (enzyme linked immunosorbent assay, ELISA) durchgeführt und 30 Patient/-innen mit diagnostizierter IPF, 19 mit CF und 24 Gesunde, die als Kontrollgruppe dienten, analysiert. Um AGP im Lungengewebe nachzuweisen wurde eine immunhistochemische Färbung bei 5 Patient/-innen mit diagnostizierter IPF, 5 mit CF und 5 Gesunden durchgeführt. Zwischen diesen drei Gruppen wurden dann auch noch die Serumparameter CRP, Fibrinogen, Thromboplastinzeit (nach Owren), apTT, Thrombozyten, Leukozyten, Lymphozyten, neutrophile Granulozyten, Kreatinin, GPT, GOT, GT, NLR und PLR verglichen.

Resultate

Wir fanden erhöhte Konzentrationen von AGP in CF im Vergleich zur Kontrollgruppe (p=<0.001). Zusätzlich gab es bei IPF- Patient/-innen einen signifikanten Unterschied im Vergleich zu Gesunden (p=0.019). In der Immunhistochemie konnte eine starke Färbung bei 9 von 10 Proben von fibrotischem Lungengewebe (CF & IPF) gefunden werden, eine minimale bis moderate Färbung im hyperplastischen Alveolarepithel (8 von 10) und in alveolären Makrophagen (4 von 10). Zusätzlich fanden wir erhöhte Serumwerte von CRP (p=0.019), Fibrinogen (p=0.005), Thrombozyten (p=0.004) und Leukozyten (p=0.018) bei CF- verglichen mit IPF-Patient/-innen, sowie erniedrigte Werte von Kreatinin (p=<0.001), Thromboplastinzeit(p=0.039), GT (p=0.010) und GOT (p=0.002) in CF im Vergleich zu IPF.

Zusammenfassung

Zusammenfassend scheint AGP eine Rolle in der Pathophysiologie der IPF und Progression der CF zu spielen und es könnte einige Serumparameter geben, die einen prognostischen oder diagnostischen Wert bei IPF und CF haben.

Abstract (English)

Introduction

Idiopathic pulmonary fibrosis (IPF) and cystic fibrosis (CF) are chronic diseases of the lung, both associated with a poor outcome. Unfortunately, conservative therapy is limited in both CF and IPF, leaving a double-lung transplantation as the therapy of choice for an endstage fibrotic lung. In spite of their prevalence, specific screening and blood tests for pulmonary fibrosis (especially IPF) are still lacking. Intriguingly, increased Alpha 1-acid glycoprotein (AGP) levels can be found in patients with liver fibrosis, which may be a hint for associated increased serum levels of AGP in pulmonary fibrosis. Whether increased serum levels of AGP might be associated with pulmonary fibrosis, so far, remains elusive.

Methods

To assess serum levels of AGP in patients with CF and IPF prior to lung transplantation, we performed enzyme linked immunosorbent assays (ELISA) and analyzed 30 patients with diagnosed IPF, 19 with CF and 24 healthy probands, who served as control group. Additionally, immunohistochemistry was used to detect AGP in lung tissue in 5 patients with diagnosed IPF, 5 patients with CF and 5 healthy control probands. Furthermore, the serum parameters CRP, fibrinogen, thromboplastin time (Owren), apTT, thrombocytes, leukocytes, lymphocytes, neutrophil granulocytes, creatinine, GPT, GOT, GT, NLR und PLR were assessed and compared between the three groups.

Results

Compared to healthy controls, AGP serum levels were increased in CF & IPF patients (p<0.001 & p=0.019, respectively). Immunohistochemical staining revealed strong AGP expression in 9 out of 10 samples of fibrotic lung tissue, while minimal to moderate expression was observed in hyperplastic alveolar epithelium (8 out of 10) and in alveolar macrophages (4 out of 10). Furthermore, CRP (p=0.019), fibrinogen (p=0.005), thrombocytes (p=0.004) and leukocytes (p=0.018) serum levels were elevated in CF compared to IPF patients. Contrarily, creatinine (p=<0.001), thromboplastin time (p=0.039), GT (p=0.010) and GOT (p=0.002) levels were significantly decreased in CF in comparison to IPF patients.

Conclusion

Thus, AGP seems to have an impact in the pathophysiology of IPF and the progression of CF and there are several serum parameters that may have a prognostic or diagnostic value concerning IPF and CF.