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Bibliographic Metadata

Title
Is the minimal residual disease (MRD) in HPC apheresis products in patients with neuroblastoma of importance for the prognosis. A retrospective data analysis / eingereicht von Verena Dastl
Additional Titles
Ist die minimale Resterkrankung (MRD) in HPC Apherese Produkten von PatientInnen mit Neuroblastom von Bedeutung für die Prognose. Eine retrospektive Datenanalyse
AuthorDastl, Verena
Thesis advisorWitt, Volker
Published2018
Description93 Blatt : eingereicht von Verena Dastl
Institutional NoteMedizinische Universität Wien, Diplomarb., 2018
Annotation
Abweichender Titel laut Übersetzung der Verfasserin/des Verfassers
Date of SubmissionMay 2018
LanguageEnglish
Document typeThesis (Diplom)
Keywords (DE)Neuroblastom / HPC Apherese / Autologe Stammzellen
Keywords (EN)neuroblastoma / HPC apheresis / autologous stem cells
URNurn:nbn:at:at-ubmuw:1-14235 Persistent Identifier (URN)
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 The work is publicly available
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Is the minimal residual disease (MRD) in HPC apheresis products in patients with neuroblastoma of importance for the prognosis. A retrospective data analysis [1.73 mb]
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Classification
Abstract (German)

Hintergrund. Das Neuroblastom (NBL) ist der häufigste, extrakranielle solide Tumor im Kindesalter. Aufgrund unterschiedlicher Biologie des NBL reicht das Spektrum klinischer Verläufe von Spontanremission, bis hin zu einer hochmalignen Tumorerkrankung mit maximaler Therapieintervention mittels Hochdosischemotherapie und autologer Stammzelltransplantation. Die Sterblichkeitsrate der über einjährigen Kinder im metastasierendem Stadium ist trotz mittlerweile etablierter autologer Stammzelltransplantation immer noch sehr hoch. Die Frage ob verbleibende Tumorzellen im Aphereseprodukt ein Rezidiv auslösen können, ist noch nicht gänzlich geklärt.

Ziel. In der folgenden Datenanalyse wird der Kontaminationsstatus in Stammzellpräparaten (=Apherese Produkt) und in Knochenmarksproben untersucht und der Einfluss von detektierten Neuroblastomzellen (=minimale Resterkrankung) auf das Gesamtüberleben evaluiert.

Studie. Retrospektive Datenanalyse.

Patientenkollektiv und Methodik. Insgesamt wurden 228 Stammzellpräparate von 181 Kindern mit Hochrisko-NBL am CCRI im Zeitraum von 2000 bis 2017 auf minimale Resterkrankung untersucht. Zusammenhänge zwischen der Kontamination in Stammzellpräparaten und den dazugehörenden Knochenmarksproben wurden evaluiert. Die Überlebenswahrscheinlichkeit in Abhängigkeit von der Detektion der minimalen Resterkrankung wurde anhand von Kaplan-Meier Analysen berechnet.

Ergebnisse. Die Stammzellpräparat-Kontamination war mit insgesamt 12% (13/113 Patienten oder 17/145 Apherisaten) gering. In 12% (12/100) wurden Tumorzellen sowohl im Apherisat, als auch im dazugehörigen Knochenmark detektiert, wohingegen 49% (49/100) in beidem negativ waren. In 39% (39/100) wurden Tumorzellen im Knochenmark detektiert, jedoch nicht im Apherisat. 0% (0/100) waren positiv in der Apherese und negativ im Knochenmark. Somit konnten in nur 23,5% aller positiven Knochenmarksproben ebenfalls Tumorzellen im Stammzellpräparat detektiert werden und in 76,5% der kontaminierten Knochenmarksproben war das dazugehörenden Stammzellpräparat frei von Tumorzellen. Kein signifikanter Unterschied hinsichtlich der Überlebenswahrscheinlichkeit konnte zwischen negativen oder positiven Stammzellpräparaten gefunden werden (p=0,656), wohingegen der Kontaminationsstatus im Knochenmark signifikant mit dem Überleben korrelierte (p=0,007). Das Gesamtüberleben aller PatientInnen dieser Studie war 43,3% für weibliche bzw. 44,5% für männliche PatientInnen mit signifikanten Unterschieden innerhalb der Altersgruppen.

Schlussfolgerung. Aufgrund der viel geringeren Frequenz an Tumorzellkontamination in Stammzellpräparaten im Vergleich zu Knochenmarksproben desselben Zeitpunktes kann angenommen werden, dass die Apherese selbst als eine Art der Säuberung fungiert, oder dass kein direkter Austausch zwischen Knochenmark und peripherem Blut stattfindet.

Abstract (English)

Background. Neuroblastoma is very rare in the total population but the most frequent extracranial solid tumor in childhood, arising in the embryonal remnants of the sympathetic nervous system. Its clinical behavior is very diverse. Sometimes the tumor is curable treated with surgery only and others progress despite intensive chemotherapy, autologous stem cell transplantation and radiotherapy. Autologous stem cell rescue is a well-established therapy for children with high risk neuroblastomas but the mortality in children with metastatic disease, older than one year, is still high. The question arises whether residual neuroblastoma cells in autologous stem cell grafts increase the risk of relapse when being reinfused. Apheresis products, as well as bone marrow and peripheral blood, are analyzed to detect residual neuroblastoma cells, but the clinical significance of this minimal residual disease (MRD) and the impact on the outcome remain controversial.

Aim. In the following thesis the contamination status in peripheral stem cell grafts (=apheresis products) and in the corresponding bone marrow samples at the end of induction will be investigated and the impact of MRD detection in apheresis products on the survival will be evaluated.

Design. Retrospective data analysis.

Participants and methods. In total 228 apheresis products from 181 children with high-risk neuroblastoma were analyzed for minimal residual disease detection at the CCRI from 2000 to 2017. Correlations between contamination of apheresis products and corresponding bone marrow samples were investigated. Survival probability depending on the MRD status was calculated by using Kaplan-Meier survival analysis.

Results. Frequency of positive detected apheresis products was low with 12% (13/113 patients or 17/145 samples). Tumor cells were detected in apheresis and in the corresponding bone marrow in 12% (12/100) whereas 49% (49/100) showed negativity in both. In 39% (39/100) tumor cells were detected in the bone marrow but not in the corresponding apheresis. 0% (0/100) showed positivity in the apheresis and negativity in the bone marrow. Therefore only 23,5% of all positive bone marrow samples at the end of induction showed positivity in the apheresis product too and 76,5% were still negative despite detected neuroblastoma cells in the corresponding bone marrow. There is no significant difference in survival between patients with a positive or patients with a negative apheresis product (p=0,656) whereas bone marrow contamination significantly correlated with the survival (p=0,007). Overall survival of patients observed in this analysis was 43,3% for female and 44,5% for male patients with significant differences within the age groups.

Conclusion. Because tumor cell contamination rates of apheresis products are much lower than contamination rates of the corresponding bone marrow samples, apheresis procedure may work as a kind of purging or there might not is a directly exchange of the bone marrow and the peripheral blood at the time point of apheresis as it is known from haematological tumor spread.

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