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Title
68Ga-PSMA 11 ligand PET/CT(MRT) bei Patienten mit einem biochemischen Rezidiv nach lokaler Therapie mit kurativer Intention eines klinisch nicht metastasierten Prostatakarzinoms und sein Einfluss auf weitere Therapieentscheidungen im Vergleich zur Standardbildgebung - Eine retrospektive Datenanalyse / eingereicht von Ammar Kosic
Additional Titles
68Ga-PSMA 11 ligand PET/CT(MRI) in patients with biochemical reccurence after definitive treatment for clinically non-metastatic prostate cancer and its impact on therapeutic management - a retrospective data analysis
AuthorKosic, Ammar
Thesis advisorGrubmüller, Bernhard
Published2018
Description76 Blatt : Illustrationen, Diagramme
Institutional NoteMedizinische Universität Wien, Diplomarb., 2018
Annotation
Abweichender Titel laut Übersetzung der Verfasserin/des Verfassers
Date of SubmissionJune 2018
LanguageGerman
Document typeThesis (Diplom)
Keywords (DE)Prostatakarzinom / Biochemisches Rezidiv / 68Ga-PSMA PET 11 Ligand PET/CT(MRT) / Molekulare Bildgebung
Keywords (EN)prostate cancer / biochemical reccurence / 68Ga-PSMA PET 11 ligand PET/CT(MRI) / moleculare imaging
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Abstract (German)

Hintergrund und Ziele: Das Ziel dieser Arbeit war die Untersuchung des Stellenwerts der 68Ga-PSMA Ligand PET/CT (PET/MRT) bei der frühen Detektion von Metastasen bei Patienten mit einem BCR nach lokaler Therapie mit kurativer Intention. Zusätzlich wurde der Einfluss dieser Untersuchung auf weitere Therapieentscheidungen dargestellt.

Material und Methoden: 117 Patienten wurden auf der Universitätsklinik für Urologie in Wien zwischen Mai 2014 and Jänner 2017 mittels PSMA-PET/CT (n=46) oder -PET/MRT (n=71) auf Metastasen eines PC untersucht und anschließend im Rahmen der Studie retrospektiv analysiert. BCR wurde als 2 Anstiege des PSA-Wertes > 0.2 ng/ml definiert. 2 Experten für uroonkologische Bildgebung analysierten gesondert die CT/MRT Bilder und die 68Ga-PSMA-PET/CT PET/MRT Bilder. Diese Analysen wurden einem uroonkologischen Tumorboard „blind“ präsentiert, um retrospektiv den Einfluss der Untersuchung auf Therapieentscheidungen zu erforschen.

Ergebnisse: Die mediane Zeit bis zum BCR betrug 36 Monate (IQR 16-72). Insgesamt erhielten bereits 69 (59%) der Patienten eine Radiatio der Prostataloge. Der mediane PSA zum Zeitpunkt der Bildgebung war 1.04 ng/ml (IQR 0.58-1.87). Wir konnten bei 100 (85.5%) der Patienten PSMA-positive Läsionen finden. Die Detektionsraten korrelierten mit den PSA-Werten. So lag diese bei einem PSA zwischen 0.2 - 0.5 ng/ml bei 65% und erreichte 100% bei einem PSA-Wert > 2 ng/ml. Bei 67 (57.3%) Patienten konnte die 68Ga-PSMA-PET exklusive diagnostische Informationen ohne suspekte Korrelate gemäß der RECIST 1.1 Kriterien liefern. Eine positive 68Ga-PSMA-PET bei negativer Standardbildgebung hat die Therapieentscheidungen bei 74.6% (50/67) dieser Patienten geändert (p<0.001), wovon 86% zu Metastasen-gerichteten Therapien hingewiesen wurden.

Schlussfolgerungen: Unsere Ergebnisse bestätigen die Zuverlässigkeit der 68Ga-PSMA 11 ligand PET/CT PET/MRT bei der Erkennung der Rezidivstellen in Patienten mit BCR in einer Kohorte mit niedriegen PSA-Werten. Da die Untersuchung auch die Therapieentscheidungen in Richtung Metastasen-gerichteten Therapie ändert, muss sie in prospektiven Studien weiter erforscht werden.

Abstract (English)

Background and objectives: A prostate specific antigen (PSA)-only recurrence of a prostate cancer (PC) in patients with no clear evidence of metastasis is a very common condition. It requires more precise and earlier detection, since the actual imaging techniques (contrast enhanced computerized tomography (CT) and bone scan (BS) have shown certain limitations especially in determination of metastases at lower PSA-levels. The objectives of this study were the assessment of the 68Ga-labelled Prostate Specific Membrane Antigen (PSMA) ligand positron emission tomography (PET) in the early detection of metastasis in patients with biochemical PSA-recurrence (BCR) after radical prostatectomy for clinically non-metastatic PC in comparison with CT/MRI alone as standard imaging; and displaying its influence on further therapy decisions.

Material and methods: In a period between May 2014 and January 2017 a complete number of 117 patients who received either a 68Ga-PSMA 11 PET/CT (n=46) or PET/MRI (n=71) was included in the study. Definition of BCR was set at two PSA rises above 0.2 ng/ml. Separate analyses of CT/MRI images as well as 68Ga-PSMA-PET/CT PET/MRI images were performed by two uro-oncological imaging experts. After a blinded presentation of the reviews in a retrospective urooncological tumorboard, an evaluation of the effect of 68Ga-PSMA-PET on decision making was provided through the analyses of tumorboard decisions.

Results: 68Ga-PSMA-PET produced exclusive diagnostic details in 67 (57.3%) patients with no suspicious correlate according to RECIST 1.1 criteria. A therapy change occurred in 74.6% (50/67) of these patients, which was influenced by a positive 68Ga-PSMA PET with standard imaging being negative. 86% of these patients were referred toward metastases directed therapies.

Conclusions: Our study could therefore verify the accuracy of 68Ga-PSMA 11 ligand PET/CT PET/MRI for the detection of reccurence sites in patients with BCR at low PSA levels. Seeing that therapy decisions of a clinician were thereby influenced and changed (more lesion directed therapies), there is a growing need for new prospective research with regard to a potential benefit of PSMA-guided salvage therapies concerning overall and progression-free survival.