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Title
Echokardiographische Beurteilung des chirurgischen Pulmonalklappenersatzes im Kindesalter : Retrospektive Datenanalyse des conduitspezifischen Outcome / eingereicht von Johanna Schlein
Additional Titles
Echocardiographic evaluation of surgical pulmonary valve replacement in children - a retrospective data analysis of the conduit specific outcome
AuthorSchlein, Johanna
Thesis advisorMichel-Behnke, Ina
Published2018
Description104 Blatt : Diagramme
Institutional NoteMedizinische Universität Wien, Diplomarb., 2018
Annotation
Abweichender Titel laut Übersetzung der Verfasserin/des Verfassers
Date of SubmissionJune 2018
LanguageGerman
Document typeThesis (Diplom)
Keywords (DE)Kinderkardiologie / Pulmonalklappenersatz
Keywords (EN)Pediatric Cardiology / Pulmonary Valve Replacement
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Abstract (German)

Hintergrund: Die Implantation einer Klappenprothese in Pulmonalisposition kann bei der neonatalen operativen Korrektur eines Truncus arteriosus communis, einer Fallot-Tetralogie mit Pulmonalartresie oder bei der Rastelli-Operation zur Korrektur einer Transposition der großen Arterien mit linksventrikulärer Ausflusstraktobstruktion notwendig werden. Bei der Ross-Operation erfolgt der Ersatz der Aortenklappe mit der nativen Pulmonalklappe des Patienten und an Pulmonalisposition wird eine Klappenprothese implantiert. Es kommen Bioprothesen und Homografts zur Anwendung. Das Heranwachsen des Patienten bedingt eine relative Stenose und erfordert im Zeitintervall einen Conduittausch. Bei Kindern und Jugendlichen wird aufgrund einer stärkeren Immunkompetenz und eines vermehrten Calciummetabolismus eine beschleunigte Degeneration des Xenograft- und Homograftgewebes beobachtet.

Methoden: In der retrospektiven Datenanalyse wurden jene Patienten zwischen

Abstract (English)

Background: The implantation of a valve prosthesis in pulmonary position can become necessary when performing a neonatal correction of a truncus arteriosus communis, of a Tetralogy of Fallot with pulmonary valve atresia or during the Rastelli procedure performed in the case of a transposition of the great arteries with a left ventricular outflow tract obstruction (LVOTO). During the Ross-procedure the aortic valve is replaced with the native pulmonary valve of the patient and a pulmonary valve replacement with a conduit becomes necessary. Pulmonary valve replacement can be conducted with xenografts and homografts. A relative stenosis because of the growth of the young patient requires a reintervention for the prupose of a conduit replacement. In children and adolescents a high immune competence and an increased calcium metabolism lead to an accelerated tissue degeneration of the xenografts and homografts.

Methods: In this retrospective data analysis patients in the age of