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Title
Versorgung periprothetischer Femurfrakturen mittels Megaprothesen, retrospektive Evaluation des Langzeit Outcome / eingereicht von Maximilian Jesch
Additional Titles
Megaprosthetic treatment of periprosthetic fracture, retrospective evaluation of the long-term outcome
AuthorJesch, Maximilian
Thesis advisorReinhard, Windhager
Published2018
Description94 Blatt : Illustrationen
Institutional NoteMedizinische Universität Wien, Diplomarb., 2018
Annotation
Abweichender Titel laut Übersetzung der Verfasserin/des Verfassers
Date of SubmissionAugust 2018
LanguageGerman
Document typeThesis (Diplom)
Keywords (DE)Periprothetische Fraktur / Megaprothesen
Keywords (EN)periprosthetic fracture / megaprostheses
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Abstract (German)

Einleitung

Steigende Prothesenimplantationszahlen verlangen eine Befassung mit potentiell daraus resultierenden Komplikationen. Hierbei nimmt die periprothetische Fraktur (PPF) einen wichtigen Stellenwert ein. Das Femur, als häufigste Frakturlokalisation, muss in den meisten Fällen chirurgisch saniert werden. Bei massiven Defektsituationen, häufigen Voroperationen oder schlechter Knochenqualität kann als letzte extremitätenerhaltende Behandlungsoption die Versorgung mittels einer modularen Megaprothese (MP) nötig werden.

Material und Methoden

Datenanalyse von 208 Patienten (Zeitraum Jan. 2000 Dez. 2015), welche an der Univ. Klinik für Orthopädie des AKH Wien aufgrund PPF des Femur ohne primäre neoplastische Indikation behandelt wurden. 33 Patienten (Durschnittsalter 79 Jahre, 6 Männer/27 Frauen), welche im Verlauf mittels modularen Megaprothesen (12 mal Proximaler Femur Ersatz, 14 mal distaler Femur Ersatz, 7 mal totaler Femurersatz)versorgt wurden, bilden den Hauptkern vorliegender Arbeit. Anhand einer retrospektiven Datenanalyse wurde das Outcome anhand der postoperativen Revisions- und Mortalitätsrate erhoben. Sofern erreichbar, wurden diese Patienten weiters telefonisch kontaktiert. Mittels VAS-Score und SF-36 wurde das subjektive physische Befinden erhoben. Schmerz, Funktion und Aktivität wurden anhand Harris Hip Score bzw. Knee Society Score erfragt. Die statistische Auswertung erfolgte deskriptiv sowie mittels Kaplan Meier Kurven und Chi Quadrat Test.

Ergebnisse

Die Gesamt-Mortalität lag bei einem mittleren follow-up von 60 Monaten bei 39,39% (n 13/33). Die 1-Jahres-Sterblichkeit ergab dabei 18,18%., die 3-Jahressterblichkeit 21,21%. Bei 13 (39,39%) Patienten musste im weiteren Verlauf eine oder mehrere Revision(en) durchgeführt werden. Die vorrangigsten Versagensgründe laut Henderson et al. stellten hierbei Typ 4 (Infektion) in 39% und Typ 1 (soft tissue) in 31% dar. In einem Fall musste eine Amputation erfolgen. Lt Chi-Quadrat Test mussten jene Patienten, die bereits zwischen primärer Implantation und PPF eine Revisionsoperation hatte, nach der Implanation der MP signifikant öfter revidiert werden (21,2% vs 15,2%; p= 0,021). 11 Patienten konnten telefonisch interviewt werden, es ergab sich ein mittlerer VAS-Score von 4, im SF-36 konnte ein Durchschnitt von 21 (phys. Funktion) ermittelt werden. Die Durchschnittswerte bei HHS und KSS lagen bei 37 und 60 Punkten.

Konklusion

MP stellen bei infauster Indikation nach PPF eine relevante Behandlungsoption dar. Ein Extremitätenerhalt wird so in fast allen Fällen ermöglicht. Um jedoch fundierte Aussagen zum funktionellen und lebensqualitätsbezogenen Outcome treffen zu können sind größere Fallzahlen vonnöten.

Abstract (English)

Background

More frequent numbers of total hip and total knee arthroplasties demand dealing with potential complications. In this aspect, periprosthetic fractures (PPF) are of great significance. The femur bone, as the most common fracture localization, demands surgical treatment in most of the cases. Given massive defects, multiple revisions or poor bone stock, the ultimate limb salvage treatment can pose the implantation of a modular megaprosthesis.

Materials and methods

Data analysis of 208 Patients (Period of time: Jan. 2000 Dez. 2015) treated at the Department of Orthopaedic Surgery at Vienna General Hospital on the basis of a non-oncologic PPF of the femoral bone. Thirty-three Patients (mean age 79 years, 6 male/27 female) treated with a modular megaprosthesis (12 proximal femoral replacements, 14 distal femoral replacements, 7 total femoral replacements) build the center of the present study. A retrospective data analysis was performed to evaluate the outcome was based on postoperative revision and mortality rates. If possible, Patients were further contacted by phone. Events of operative revisions, current pain status according to the visual analogue scale (VAS), and physical status according to the 36-item Short Form Health Survey (SF-36) were evaluated. Function and activity levels were evaluated according to Harris Hip Score (HHS) and Knee Society Score (KSS). Statistical evaluation was performed descriptively as well as by means of Kaplan Meier Curves and Chi-Square Test.

Results

Overall mortality rates at a mean follow-up of 60 months showed values of 39,9% (13 Patients). 1-year-mortality rate was 18,8%, the 3-year mortality rate was 21,21%. Thirteen (39,39%) patients had to undergo revision surgery. Most predominant reason for failure according to Henderson et al. were deep infection (Type 4) in 39% and soft-tissue failure (Type 1) in 31%. One Patient had to undergo hip exarticulation. According to Chi-Square Test those patients who already had revision surgery performed between primary arthroplasty and PPF showed significantly more frequent the need of a revision surgery after implantation of the megaprosthesis. 11 patients were questioned on the phone, mean VAS-score was 4, mean SF-36 (phys. Function) score was 21. HHS and KSS showed a mean of 37 and 60.

Conclusion

Femoral replacement represents a valuable treatment option regarding severe cases of PPF. Limb salvage is possible in most patients. Larger sample sizes are required to exactly define the functional outcome and health-related quality of life after megaprosthesis treatment of a PPF.

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