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Bibliographic Metadata

Title
Effect of surveillance cultures and targeted decolonization on invasive methicillin-susceptible Staphylococcus aureus infections in very low birth weight infants / eingereicht von Johanna Zizka
Additional Titles
Der Effekt von Überwachungskulturen und gezielter Dekolonisation auf invasive Methicillin-sensible Staphylococcus aureus Infektionen bei Kindern mit sehr niedrigem Geburtsgewicht
AuthorZizka, Johanna
Thesis advisorWisgrill, Lukas
Published2018
Description57 Blatt : Diagramme
Institutional NoteMedizinische Universität Wien, Diplomarb., 2018
Annotation
Abweichender Titel laut Übersetzung der Verfasserin/des Verfassers
Date of SubmissionAugust 2018
LanguageEnglish
Document typeThesis (Diplom)
Keywords (DE)MSSA / Geburtsgewicht / Dekolonisation
Keywords (EN)MSSA / VLBWI / surveillance cultures / decolonization
URNurn:nbn:at:at-ubmuw:1-16904 Persistent Identifier (URN)
Restriction-Information
 The work is publicly available
Files
Effect of surveillance cultures and targeted decolonization on invasive methicillin-susceptible Staphylococcus aureus infections in very low birth weight infants [0.99 mb]
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Abstract (German)

Methicillin-sensibler Staphylococcus aureus (MSSA) ist eine häufige Ursache für neonatale Sepsis bei Kindern mit sehr niedrigem Geburtsgewicht (VLBWI) und ist mit hoher Morbidität und Mortalität assoziiert. Bemühungen die Infektionsraten zu verringern sind von großer Relevanz, da Infektionen die Ursache für beinahe ein Viertel der neonatalen Tode sind.

Das Ziel dieser Studie war die retrospektive Evaluation des Effektes von Überwachungskulturen und gezielter Eradikation in der Prävention von invasiven MSSA- Infektionen bei Kindern mit sehr niedrigem Geburtsgewicht auf der neonatologischen Abteilung der Medizinischen Universität Wien (MUW). Die Kinder wurden mittels Abstrichen von Nasenschleimhaut und Haut auf MSSA-Kolonisierung getestet. Besiedelte Kinder mit liegenden peripheren oder zentralen Zugängen wurden mit Mupirocin Nasengel und Octenidin Waschlösung dekolonisiert.

Daten aus den Jahren von 2011 bis 2016 wurden ausgewertet.. Diese wurden in eine prä-Interventionsphase (2011-2014) und eine post-Interventionsphase (2014-2016) unterteilt. Demographische und klinische Eigenschaften wurden während des Krankenhausaufenthaltes routinemäßig mithilfe des Patient Data Management System (PDMS) ICCA von Phillips Healthcare gesammelt. MSSA Kulturergebnisse und Resistenzprofile wurden mittels der Monitoring of Microorganisms (MOMO) Datenbank von Medexter Healthcare analysiert.

Insgesamt wurden 1.056 Patienten in die Studie eingeschlossen, davon 552 in der prä-Interventionsphase und 504 in der post-Interventionsphase. Die Einführung von Überwachungskulturen und des Dekolonisationsprotokolls resultierten in einer 50-prozentigen Reduktion der Inzidenz von MSSA zurechenbarer Infektionen pro 1.000 Patiententagen.

Zusammenfassend zeigen die Daten, dass MSSA-Überwachungskulturen und gezielte Dekolonisation ein effektives Mittel zur Reduktion von MSSA- Infektionen sind.

Abstract (English)

Methicillin-susceptible staphylococcus aureus (MSSA) is a common pathogen causing neonatal sepsis in very low birthweight infants (VLBWI) and is associated with high morbidity and mortality. Efforts to further reduce the infection rates are of high importance as infections account for almost a quarter of neonatal deaths.

The aim of this study was to retrospectively evaluate the effect of surveillance cultures and targeted decolonization in preventing invasive methicillin-susceptible staphylococcus aureus infections in VLBWI in the neonatal wards at the Medical University of Vienna (MUW). VLBWI were screened once weekly by taking swabs from the nares and skin. Colonized infants with central or peripheral lines in situ were decolonized with mupirocin nasal gel and skin washings with octenidine solution.

Data that has been collected from 2011 2016 was used, consisting of a pre-intervention phase (2011-2013) and a post-intervention phase (2014-2016). Demographic and clinical characteristics were routinely collected during the hospital stay using the Patient Data Management System (PDMS) ICCA of Phillips Healthcare. MSSA culture results and antibiotic resistance profiles were analyzed using the Monitoring of Microorganisms (MOMO) database of Medexter Healthcare.

A total of 1.056 patients were included in the study, 552 in the pre-intervention period and 504 in the post-intervention period. The introduction of surveillance cultures and a decolonization protocol for colonized patients resulted in a reduction of 50% of incidence rates per 1.000 patient days.

In summary, the data show MSSA-surveillance cultures and targeted decolonization as an effective instrument in reducing MSSA-attributable infections.

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