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Title
Distribution of temperament and correlation with posttraumatic stress disorder in cancer patients - a retrospective data analysis / eingereicht von Julian Arrich
Additional Titles
Verteilung des Temperaments und Korrelation mit posttraumatischen Belastungsreaktionen bei Krebspatienten- eine retrospektive Datenanalyse
AuthorArrich, Julian
Thesis advisorUnseld, Matthias
Published2018
Description58 Blatt
Institutional NoteMedizinische Universität Wien, Diplomarb., 2018
Annotation
Abweichender Titel laut Übersetzung der Verfasserin/des Verfassers
Date of SubmissionOctober 2018
LanguageEnglish
Document typeThesis (Diplom)
Keywords (DE)Temperament / PTBS / PTSS-10 / TEMPS / Krebspatienten
Keywords (EN)temperament / PTSD / PTSS-10 / TEMPS / cancer patients
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Abstract (German)

Hintergrund. Neben einer umfassenden onkologischen Patientenversorgung, die in erster Linie auf die Behandlung körperlicher Symptome abzielt, ist es auch bedeutend, auf die psychische Gesundheit der Patienten zu achten, da dies den Krankheitsverlauf erheblich beeinflussen kann. Hierzu wurde in der onkologischen Ambulanz der Universitätsklinik für Innere Medizin I der Medizinischen Universität Wien mit Hilfe von TEMPS-M Fragebögen die vorliegende Studie durchgeführt, um anschließend die Zusammenhänge mit der Entwicklung einer posttraumatischen Stressreaktion beurteilen zu können.

Methoden. Die vorhandenen Daten aus den routinemäßig durchgeführten Fragebögen wurden mittels SPSS© der retrospektiven statistische Auswertung zugeführt. Um die Zuverlässigkeit und Genauigkeit der einzelnen Skalen zu verdeutlichen, wurden Konsistenzanalysen mittels Cronbachs Alpha berechnet. Um den Beitrag der Erstellung von Skalen zu beurteilen, wurden auch die Trennschärfen der jeweiligen Items berechnet. Zudem wurden die Beziehungen zwischen posttraumatischem Stress (PTSS-10-Skala) und den Leittemperamenten (TEMPS-M-Subskalen) analysiert.

Ergebnisse. Innerhalb der Stichprobe waren 382 (51,2%) Patienten weiblich und 364 (48,8%) männlich. Zum Zeitpunkt der Datenerhebung der Studie hatten weibliche Patienten (378 gültige Fälle) ein Durchschnittsalter von 58,9 14,4 (min. 18,6, max. 96,7; Mdn = 60,8) und männliche Patienten (359 gültige Fälle) ein Durchschnittsalter von 59,3 14,2 (min. 17,9, max. 88,4 ; Mdn = 61,6).

Von den 746 Patienten hatten 654 (87,7%) eine dokumentierte Diagnose von mindestens einer Tumorentität. Von diesen gültigen Fällen waren 581 (88,8%) solide Tumore und 73 (11,2%) hämatologische Tumore.

In der vorliegenden Stichprobe zeigte der PTSS-10 eine zufriedenstellende innere Konsistenz mit Cronbachs Alpha von .84, sowie der TEMPS-M mit Cronbachs Alpha von .84 für das ängstliche und reizbare Temperament bis .87 für das hyperthyme Temperament.

Bei interferenzstatistischen Verfahren wurden die stärksten Beziehungen für die PTBS und das zyklothyme und das depressive Temperament beobachtet, während die Beziehungen für die PTBS und das hyperthyme Temperament ein schwaches, signifikantes, negatives Ausmaß zeigten.

Conclusio. In dieser Studie haben wir die Häufigkeitsverteilung von fünf Arten von Temperament und PTBS unter Verwendung der TEMPS-M, sowie der PTSS-10 Subskala, untersucht. Unsere Ergebnisse deuten darauf hin, dass das zyklothyme und das depressive Temperament Prädiktoren für PTBS bei Krebspatienten sein können. Zudem scheint das hyperthyme Temperament einen protektiven Faktor für die Entwicklung einer PTBS zu sein.

Abstract (English)

Background. In addition to comprehensive oncological patient care, which primarily seeks to treat physical symptoms, it is also important to pay attention to the mental health of patients, as they can significantly affect the course of the disease. Referring to this, on the oncological outpatient clinic of the University Department of Internal Medicine I of the Medical University of Vienna, a temperament survey was conducted by using TEMPS-M questionnaires to subsequently evaluate any correlations with the development of a post-traumatic stress response.

Methods. The existing data from the routinely conducted questionnaires were submitted to statistical evaluation by means of SPSS©. In order to clarify the reliability and precision of the individual scales, consistency analyses were calculated by using alpha coefficients (internal consistency according to Cronbach's ). In order to assess the contribution of the creation of scales, the calculation of corrected item-total correlations rit was carried out. Further, relations between posttraumatic stress (PTSS-10 scale) and the leading temperaments (TEMPS-M subscales) were analysed.

Results. Within the sample, 382 (51.2%) patients were female and 364 (48.8%) were male. At the point of data collection of the study, female patients (378 valid cases) had an average age of 58.9 14.4 (min. 18.6, max. 96.7; Mdn = 60.8) and male patients (359 valid cases) had an average age of 59.3 14.2 (min. 17.9, max. 88.4 ; Mdn = 61.6).

Of the 746 patients, 654 (87.7%) had a documented diagnosis of at least one tumor entity. Of these valid cases, 581 (88.8%) were solid tumors and 73 (11.2%) haematological tumors.

In the present sample, the PTSS-10 showed satisfactory internal consistency with a Cronbach's alpha value of .84, as well as the TEMPS-M with Cronbach's alpha values ranging from .84 for the anxious and irritable temperament to .87 for the hyperthymic temperament.

Regarding inferential statistical procedures, the strongest relations were observed for the posttraumatic stress disorder (PTSD), the cyclothymic, and the depressive temperament, while the PTSD and the hyperthymic temperament showed a weak but significant negative relation.

Conclusion. In this study, we evaluated the frequency distribution of five types of temperament and PTSD assessing the brief TEMPS-M, as well as the PTSS-10 subscale. Our results suggest that the cyclothymic and the depressive temperament may be predictors for PTSD in cancer patients. In addition, the hyperthymic temperament seems to be a protective factor for the development of PTSD.

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