Bibliographic Metadata

Title
SCARF Osteotomie: Vergleichende Studie offenes vs. transartikuläres laterales Release
Additional Titles
Scarf osteotomy with open lateral or transarticular release
AuthorHartenbach, Florian
Thesis advisorTrnka, Hans-Jörg
Published2018
Description94 Blatt : Diagramme
Institutional NoteMedizinische Universität Wien, Diplomarb., 2018
Annotation
Abweichender Titel laut Übersetzung der Verfasserin/des Verfassers
Date of SubmissionOctober 2018
LanguageGerman
Document typeThesis (Diplom)
Keywords (DE)Hallux Valgus / SCARF / lateral Release / laterales Weichteilrelease / Ganganalyse / Pedobarographie
Keywords (EN)SCARF / hallux valgus / lateral release / transarticular lateral release / interdigital lateral release / pedobarography
Restriction-Information
 The Document is only available locally
Links
Reference
Classification
Abstract (German)

Einleitung:

Das Ziel dieser Arbeit war es, das Outcome zwischen interdigitalem lateralen Release und transartikulärem lateralen Release in Kombination mit einer SCARF Osteotomie zu vergleichen.

Methode:

57 Patienten (77 Füße) mit einem moderaten bis schweren Hallux Valgus unterzogen sich einer SCARF Osteotomie kombiniert mit einem lateralen Release. Bei 27 Patienten (36 Füßen) wurde ein interdigitales laterales Release, bei 30 Patienten (41 Füßen) ein transartikuläres laterales Release durchgeführt. Klinische und radiologische Messungen der beiden Gruppen wurden präoperativ und nach einem durschnittlichen Follow-Up von 106 Monaten durchgeführt. Erhoben wurden zu beiden Zeitpunkten der Hallux Metatarsophalangeal-Interphalangeal Score der American Orthopaedic Foot & Ankle Society (AOFAS), die Range of Motion (ROM), die Schmerzen auf einer numerischen Rating-Skala, sowie der Hallux Valgus Winkel (HVA), der Intermetatarsal Winkel (IMA), die Sesambeinluxation (SL), der distale Gelenkflächenwinkel des Metatarsale 1 (DMAA) und der Metatarsal Index (MI). Zusätzlich wurden beim FU der FAOS und eine pedobarographische Untersuchung mithilfe einer emed®-X Druckmessplatte erhoben.

Resultate:

Der AOFAS der interdigitalen Gruppe verbesserte sich von 59 Punkten (q1=49,75; q3=64,25) auf 95 Punkte (q1=85, q3=100), jener der transartikulären Gruppe von 60 Punkten (q1=53,5; q3=70) auf 93 Punkte (q1=85, q3=97,5). Der HVA verbesserte sich in der interdigitalen Gruppe von 36,0 6,8 auf 12,8 13,0, der HVA der transartikulären Gruppe von 35,7 6,5 auf 15,5 7,6. Der IMA verbesserte sich in der interdigitalen Gruppe von 17,2 2,5 auf 7,3 4,2, der IMA der transartikulären Gruppe von 16,5 2,5 auf 6,5 2,7. Zwischen den beiden Gruppen konnten keine signifikanten Unterschiede beim AOFAS und den radiologischen Werten, sowie dem FAOS und der pedobarographischen Untersuchung nachgewiesen werden.

Schlussfolgerung:

Die Ergebnisse der vorliegenden Studie zeigen für beide Gruppen vergleichbare und beiderseits erfolgreiche Ergebnisse. Weiters zeigen die Resultate, dass der transartikuläre Zugang in Kombination mit der SCARF Osteotomie effektiv und sicher ist und den Patienten damit eine zusätzliche Narbe im Interdigitalraum erspart werden kann.

Abstract (English)

Purpose:

The aim of this study was to compare clinical, radiographic and pedobarographic outcomes after using the dorsal first web-space approach or the medial transarticular approach for lateral Release compared with the SCRAF osteotomy.

Methods:

57 patients (77 feet) with a moderate to severe hallux valgus underwent a SARF osteotomy combined with lateral soft tissue release. 27 patients (36 feet) received the dorsal first web-space approach (interdigital group), 30 patients (41 feet) the transarticular approach (transarticular group). Clinical measurements and radiographic data were evaluated preoperatively and during a final follow-up at on avaerage 106 months, including range of motion (ROM), pain level on a numeric rating range scale, the Hallux Metatarsophalangeal- Interphalangeal Score by the American Orthopaedic Foot & Ankle Society (AOFAS), and hallux valgus angle (HVA), intermetatarsal angle (IMA), sesamoid bone luxation (SL), distal metatarsal articulation angle (DMAA) and metatarsal index (MI) respectively. Additionally, the Foot and Ankle Outcome Score (FAOS) and pedobarographic measurements using a emed®-X platform were assessed postoperatively.

Results:

The AOFAS improved from 60 points (q1=53,5; q3=70) to 93 points (q1=85, q3=97,5) in the transarticular group, and from 59 points (q1=49,75; q3=64,25) to 95 points (q1=85, q3=100) in the interdigital group. The HVA of the transarticular group improved from 35,7 6,5 to 15,5 7,6, whereas it improved from 36,0 6,8 to 12,8 13,0 in the interdigital group. The IMA improved from 16,5 2,5 to 6,5 2,7 within the transarticular group and from 17,2 2,5 to 7,3 4,2 in the interdigital group. There were no statistically significant differences between the two groups in the AOFAS, FAOS, radiographic values and the pedobarography.

Conclusions:

The clinical, radiographic and pedobarographic outcomes between the dorsal first web-space approach and the medial transarticular approach for lateral release combined with SCARF osteotomy show comparable and equally successful outcomes. The medial transarticular approach for lateral soft tissue release can thus be considered safe and effective. Hence, similar results can be achieved with the benefit of just one scar as opposed to two.