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Title
Right heart catheterization in infants and children with pulmonary hypertension: because we can or because we should? A retrospective trial / eingereicht von Veronique Firich
AuthorFirich, Véronique
Thesis advisorMarx, Manfred ; Albinni, Sulaima
Published2018
Description74 Blatt
Institutional NoteMedizinische Universität Wien, Diplomarb., 2018
Date of SubmissionOctober 2018
LanguageGerman
Document typeThesis (Diplom)
Keywords (DE)Pädiatrische Kardiologie / Pulmonale Hypertension / Echokardiografie / Herzkatheter
Keywords (EN)Pediatric cardiology / pulmonary hypertension / echocardiography / right heart catheterization
URNurn:nbn:at:at-ubmuw:1-17918 Persistent Identifier (URN)
Restriction-Information
 The work is publicly available
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Right heart catheterization in infants and children with pulmonary hypertension: because we can or because we should? A retrospective trial [2.81 mb]
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Abstract (German)

Hintergrund: Die pädiatrische Pulmonale Hypertension ist eine seltene Erkrankung, welche mit einer signifikanten Morbidität und Mortalität einher geht. Sie kann in jedem Alter auftre- ten und durch eine Vielzahl an Grunderkrankungen entstehen. Die häufigsten Genesen bei Kindern sind die ideopathische PAH und die PH assoziiert mit angeborenen Herzfehlern. Das hämodynamische Profil ist entscheidend für die Diagnose, Klassifikation und Prognose.(13) Eine genaue echokardiografische Aufarbeitung ist deswegen besonders wichtig. Als Gold- standard der PH Diagnostik gilt dennoch der Rechtsherzkatheter mit Testung der Vasoreagibi- lität.(4)

Ziele: Ziele dieser retrospektiven Studie waren die Untersuchung der hämodynamischen Pa- rameter errechnet durch echokardiografische Werte im Vergleich zu den gemessenen Daten aus dem Herzkatheter in Ruhebedingung, sowie während Stickstoffmonoxid Einfluss. Methoden: Zuerst wurden die Vitalparameter der verschiedenen Untersuchungsbedingungen (Echokardiografie, unter Sedierung, unter Sedierung mit NO) einander gegenübergestellt um die Unterschiede herauszustreichen. Danach wurden die echokardiografischen Parameter mit dem Herzkatheter unter Ruhebedingungen verglichen. Zusätzlich wurden die echokardiogra- fischen Parameter den Werten des Herzkatheters unter dem Einfluss von inhalativem Stick- stoffmonoxid (NO) gegenübergestellt. In jedem Vergleich wurden die Kohorten „Normale Anatomie“ und „Angeborener Herzfehler“ getrennt angegeben.

Ergebnisse: Die Vitalparameter der Echokardiografie sind mit den Werten aus dem Herzka- theter unter NO Testung besser zu vergleichen, als unter Ruhebedingungen. Die hämodyna- mischen Parameter aus der echokardiografischen Untersuchung zeigen keine signifikanten Unterschiede zu den Werten in Ruhe aus dem Herzkatherter, dennoch korrelieren sie besser mit den Werten unter Stickstoffmonoxid Einfluss.

Schlussfolgerung: In dieser Studie wurde eine Reihe von echokardiografischen Parametern untersucht, um in der Zukunft die nicht invasive hämodynamische Evaluierung von Kindern mit PH zu verbessern. Für genaue Werte, sowie Ursachenausschluss (zB. postkapilläre Ob- struktionen) ist der Herzkatheter weiterhin Goldstandard. Als zusätzliche Informationsbasis für Therapieplanungen oder Verlaufskontrollen können die echokardiografischen Parameter des sPAP, PVRi und COi verwendet werden, da sie nicht-invasiv, kostengünstig und schnell verfügbar sind.

Abstract (English)

Background: Pediatric Pulmonary Hypertension is a rare disease associated with significant morbidity and mortality. It can occur at any age and can be caused by a variety of underlying diseases. The most common cause for PH in children is the ideopathic PAH and the PH asso- ciated with congenital heart disease. The haemodynamic profile is crucial for diagnosis, clas- sification and prognosis.(13) Therefore, a close-up echocardiographic examination is partic- ularly important. Nevertheless, the right heart catheter with acute vasoreactivity testing is considered the gold standard of PH diagnostics.(3)

Objectives: Objectives of this retrospective study were to investigate the hemodynamic pa- rameters calculated by echocardiographic values compared to the measured data from the cardiac catheter at rest, as well as during acute vasoreactivity testing with nitric oxide. Methods: The vital parameters of the different examination conditions (echocardiography, sedation, sedation with NO) were compared to detect the differences. Thereafter, the echocar- diographic parameters were compared with the cardiac catheterization in resting conditions. In addition, the echocardiographic parameters were compared to the values of the cardiac catheterization with the influence of inhaled nitric oxide (NO). The cohorts "Normal Anato- my" and "Congenital Heart Defects" were reported separately in each comparison.

Results: The vitals during the echocardiography can be better compared with the values from the cardiac catheterization during NO testing, than during resting conditions. The hemody- namic parameters from echocardiographic studies show no significant differences to the val- ues from the cardiac catheterization at rest. Yet they better correlate with the values during acute vasodilatation tests.

Conclusion: A number of echocardiographic parameters were investigated in this study, to improve the non-invasive hemodynamic evaluation of children with PH. For accurate values, as well as cause exclusion (eg postcapillary obstructions), the cardiac catheterization remains the gold standard for diagnostic of PH. Echocardiographic values of sPAP, PVRi and COi can be used as an additional information base for therapy planning or follow-up, as they are non- invasive, cost-effective and fast available.

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