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Bibliographic Metadata

Title
Operative Therapie von 3- und 4-Fragmentfrakturen des proximalen Humerus: winkelstabile Plattenosteosynthese versus proximaler Humerusnagel / eingereicht von Wolfgang Schönthaler
Additional Titles
Operative therapy of 3- and 4-fragment fractures of the proximal humerus: angle stable plate ostosynthesis versus proximal humerus nail
AuthorSchönthaler, Wolfgang
Thesis advisorFialka, Christian
Published2018
Description55 Blatt : Illustrationen
Institutional NoteMedizinische Universität Wien, Diplomarb., 2018
Annotation
Abweichender Titel laut Übersetzung der Verfasserin/des Verfassers
Date of SubmissionDecember 2018
LanguageGerman
Document typeThesis (Diplom)
Keywords (DE)Proximale Humerusfraktur
Keywords (EN)Proximal Humerusfracture
URNurn:nbn:at:at-ubmuw:1-18728 Persistent Identifier (URN)
Restriction-Information
 The work is publicly available
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Operative Therapie von 3- und 4-Fragmentfrakturen des proximalen Humerus: winkelstabile Plattenosteosynthese versus proximaler Humerusnagel [1.75 mb]
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Abstract (German)

Hintergrund:

Über die operative Versorgungstechnik von 3- und 4-Fragmentfrakturen des proximalen Humerus gibt es keinen Konsens. Das Ziel dieser monozentrischen, retrospektiven Datenanalyse war es, den proximalen Humerusnagel und die winkelstabile Plattenosteosynthese bei Patienten mit 3- oder 4-Fragmentfrakturen des proximalen Humerus im Hinblick auf die Einjahreskomplikationsrate zu vergleichen.

Material und Methoden:

Im Zeitraum Jänner 2005 bis Dezember 2016 erlitten 292 Patienten eine Fraktur des proximalen Humerus und wurden im Traumazentrum Wien, Standort Meidling, operativ versorgt. 50 davon wurden mit einer der zwei genannten Methoden behandelt und anhand der Einschlusskriterien in diese Studie inkludiert: 19 davon (14 3-Fragmentfrakturen und fünf 4-Fragmentfrakturen) wurden mit einem proximalen Humerusnagel und 31 (acht 3-Framgentfrakturen und 23 4-Fragmentfrakturen) mit einer winkelstabilen Plattenosteosynthese behandelt. Im einjährigen Follow-up wurde die Komplikationsrate der beiden Behandlungsmethoden verglichen.

Ergebnisse:

Während des Nachuntersuchungszeitraumes von einem Jahr erlitten sechzehn Patienten (32%) mindestens eine schwerwiegende Komplikation. Davon betrafen acht Fälle (42%) Patienten, die mit proximalem Humerusnagel und acht Fälle (26%) Patienten, die mit winkelstabiler Plattenosteosynthese versorgt wurden. Es zeigte sich jedoch kein signifikanter Unterschied zwischen den beiden Kohorten (p = 0,23). Als häufigste Komplikation ist die Schraubenperforation zu nennen (n=11; 22%). Es trat nur eine Wundinfektion bei einem mit proximalen Humerusnagel behandelten Patienten auf. Humeruskopfnekrosen (n=5; 10%) traten nur in der Kohorte der mit Plattenosteosynthese versorgten Patienten auf. Signifikant war der Unterschied in der Versorgungsart bei 3- gegenüber 4-Fragmentfrakturen. 4-Fragmentfrakturen wurden häufiger mit einer winkelstabilen Plattenosteosynthese behandelt, während bei 3-Fragmentfrakturen meist der proximale Humerusnagel verwendet wurde.

Zusammenfassung:

Unsere Studie konnte zeigen, dass im Hinblick auf die Komplikationsrate beide Behandlungsoptionen zur internen Fixation von 3- und 4-Fragmentfrakturen des proximalen

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Humerus vergleichbar sind. Entscheidend für die Wahl des Implantats scheint vor allem die Art der Fraktur zu sein.

Abstract (English)

Background:

There is still disagreement regarding optimal surgical treatment of three- and four-part fractures of the proximal humerus. The aim of this monocentric, retrospective study was to compare the complication rate of internal fixation with a locking plate versus antegrade nailing after a one-year follow-up.

Material and methods:

In the period from January 2005 to December 2016, 292 patients suffered a fracture of the proximal humerus and were treated surgically at the AUVA Trauma Center Vienna Meidling. 50 patients were operated with one of the two methods mentioned and included in the study on the basis of the inclusion criteria: 19 of these (14 3-part fractures and five 4-part fractures) were treated with a proximal humeral nail and 31 (eight 3-part fractures and 23 4-part fractures) were treated with an angle-stable plate osteosynthesis. At a one year follow-up the complication rate of the two treatment methods was compared.

Results:

Sixteen patients (32%) suffered at least one major complication during the one-year follow-up. Of these, eight cases (42%) involved patients treated with the proximal humeral nail and eight cases (26%) patients treated with stable-angle plate osteosynthesis. However, there was no significant difference between the two cohorts (p = 0,23). The most frequent complication is the screw perforation (n = 11, 22%). Only one wound infection occurred in a patient treated with a proximal humeral nail. Humeral necrosis (n = 5, 10%) occurred only in the cohort of patients treated with plate osteosynthesis. There was a significant difference in the choice of care in 3- versus 4-part fractures. 4-part fractures were more frequently treated with angle-stable plate osteosynthesis, while 3-part fractures usually were handled with the proximal humeral nail.

Discussion:

Our study has shown that in terms of complication rate, both treatment options are comparable for internal fixation of 3- and 4-part fractures of the proximal humerus. The type of fracture seems to be decisive for the choice of implant.

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