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Title
Spectrum of microorganisms and resistance pattern of acute and chronic periprosthetic joint infections (pji)in knee and hip arthroplasty between 2011 and 2016 in orthopaedic hospital Speising, Vienna. / eingereicht von Bernhard Frank
Additional Titles
Spektrum von Mikroorganismen und Resistenzmuster von akuten und chronischen periprothetischen Gelenksinfektionen (PJI) nach Knie und Hüft Endoprothetik zwischen 2011 und 2016 im orthopädischen Spital Speising, Wien
AuthorFrank, Bernhard
Thesis advisorHofstätter, Jochen
Published2018
Description55 Blatt : Diagramme
Institutional NoteMedizinische Universität Wien, Diplomarb., 2018
Annotation
Abweichender Titel laut Übersetzung der Verfasserin/des Verfassers
Date of SubmissionDecember 2018
LanguageEnglish
Document typeThesis (Diplom)
Keywords (DE)orthopädie / gelenksinfektion / hüfte / knie / resistenzmuster
Keywords (EN)orthopaedics / joint infection / hip / knee / resistance pattern
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Abstract (German)

Einleitung

Periprothetische Gelenkinfektionen und antibiotikaresistente Erreger sind ein großes klinisches Problem in der Endoprothetik. Ziel dieser Studie war es, das Spektrum vorkommender Erreger sowie deren Sensibilität gegenüber Antibiotika bei akuten und chronischen Protheseninfekten zu untersuchen. Es wurden Fälle, die zwischen 2011-2016 im Orthopädischen Spital Speising operiert worden sind, untersucht und es wurde eine Infektionsdatenbank erstellt.

Patienten und Methoden

210 Patienten (96 männl./114 weibl.) mit einer akuten bzw. chronischen PJI wurden eingeschlossen. 126 hatten eine Infektion nach primärer TEP und 84 nach Revisionsoperation. Das durchschnittliche Alter betrug 69,5 (11,1) Jahre mit einem BMI von 29,6 (6). Es wurden insgesamt 263 Operationen durchgeführt. Die unterschiedlichen Operationsverfahren waren: 136 (51,7%) erster Teil eines zweizeitigen Wechsels, 85 (32,3%) DAIR, 29 (11%) Girdlestone Verfahren und 13 (5%) Einzeitiger-Wechsel. Alle Patienten hatten eine positive mikrobiologische Kultur und erfüllten die MSIS Kriterien. Alle erforderlichen Daten wurden aus dem Patientenverwaltungsprogramm (SAP) gesammelt und in eine Infektionsdatenbank übertragen.

Ergebnisse

Wir fanden 69 verschiedene Erreger, die in 24 verschiedene Erregergruppen zusammengefasst wurden. Die häufigsten Erreger waren Staphylococcus epidermidis (25,8%), Staphylococcus aureus (12,3%) und Cutibacterium acnes (8%). 12,6% aller Erreger waren gram-negative Bakterien. 24,3% waren polymikrobiellen Infektionen und Staphylococcus epidermidis (26,1%), Cutibacterium acnes (9,9%) und andere Koagulase-negative Staphylokokken (8,1%) waren die häufigsten Mikroorganismen. Alle Staphylokokken zeigten eine 100% (164/164) Sensibilität auf Vancomycin, 96,5% (137/142) Sensibilität auf Linezolid und 96,4% (133/138) Sensibilität auf Daptomycin. 7,5% Staphylococcus aureus waren Methicillin-resistent (MRSA). Die Anzahl von MRSE (Methicillin-resistenter Staphylococcus epidermidis) war mit 71,4% hoch. Enterococcus faecium kam zwar mit 1,2% nur selten vor, war aber zu 75% gegen Vancomycin resistent (Enterococcus faecium VRE).

Schlussfolgerung

Es ist wichtig die Resistenzlage vorkommender Erreger zu kennen, um PJI antibiotisch optimal therapieren zu können. Dies erfordert eine interdisziplinäre Zusammenarbeit von Mikrobiologen, Chirurgen und behandelnden Ärzten. Eine Infektionsdatenbank ist die Grundlage, um die Therapie von periprothetischen Gelenksinfektionen zu verbessern.

Abstract (English)

Introduction

Periprosthetic Joint Infections (PJI) are still one of the biggest problems in Total Joint Replacement. The aim of this study was to investigate spectrum and resistance pattern of PJI causative microorganisms after hip and knee arthroplasty of a single institute between 2011-2016. Furthermore, the type of infection as well as other demographic factors were evaluated. We also showed which polymicrobial infections are the most occurring combinations and studied the number of different surgical procedures.

Material & Methods

210 patients (96 male/114 female) who had an acute or chronic PJI between 2011-2016 were included. 126 had an infection after primary total joint replacement (TJR) and 84 after revision TJR. The average patient age at revision surgery was 69,5 (11,1) years with an average body mass index of 29,6 (6). The different surgical procedures of the total 263 surgeries were: 136 (51,7%) 1st stage of two-stage procedure, 85 (32,3%) DAIR (debridement, antibiotics and implant retention), 29 (11%) girdlestone procedure and 13 (5%) single-stage procedure. All patients had a positive microbiological culture and fulfilled the MSIS criteria. We collected all required data from patient management system (SAP) and created an infection database for further research.

Results

We found 69 different types of microorganisms summarized in 24 groups. The most common pathogens were Staphylococcus epidermidis (25,8%), Staphylococcus aureus (12,3%) and Cutibacterium acnes (8%). 12,6% of all microorganisms were gram-negative bacteria. 24,3% were polymicrobial infections and Staphylococcus epidermidis (26,1%), Cutibacterium acnes (9,9%) and Other CoNS (8,1%) were the most common microorganisms. All Staphylococci showed a 100% (164/164) sensitivity to Vancomycin, 96,5% (137/142) sensitivity to Linezolid and 96,4% (133/138) sensitivity to Daptomycin. 7,5% Staphylococcus aureus were Methicillin-resistant (MRSA). The number of MRSE (Methicillin-resistant Staphylococcus epidermidis) was high (71,4%). Enterococcus faecium was with 1,2% rare but showed high resistance (75%) against Vancomycin (Enterococcus faecium VRE).

Discussion

For optimal antibiotic treatment of PJI, it is important to know the resistance pattern of occurring microorganisms. Therapy of PJI requires an interdisciplinary collaboration of microbiologists, surgeons and attending physicians. An infection database is the fundament for optimising treatment of periprosthetic joint infections.