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Bibliographic Metadata

Title
Comparison of metabolic profile and parameters of glu-cose homeostasis between PCOS patients and controls in early pregnancy
Additional Titles
Vergleich des metabolischen Profils und Glukosestoffwechsels zwischen PCOS Patientinnen und Kontrollen in der Frühschwangerschaft
AuthorStopp, Tina
Thesis advisorFeichtinger, Michael
Published2019
Description63 Blatt
Date of SubmissionJanuary 2019
LanguageEnglish
Document typeThesis (Diplom)
Keywords (DE)Glukosestoffwechsel / Frühschwangerschaft / Polyzystisches Ovar Syndrom / Schwangerschaftsoutcome
Keywords (EN)glucose homeostasis / early pregnancy / polycystic ovary syndrome / pregnancy outcome
URNurn:nbn:at:at-ubmuw:1-18878 Persistent Identifier (URN)
Restriction-Information
 The work is publicly available
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Comparison of metabolic profile and parameters of glu-cose homeostasis between PCOS patients and controls in early pregnancy [2.29 mb]
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Abstract (German)

Ziele: Das Ziel dieser prospektiven longitudinalen Studie war die Erhebung von Unterschie-den im metabolischen Profil und Glukosestoffwechsel zwischen Frauen mit polyzystischem Ovarsyndrom (PCOS) und gesunden Kontrollen in der Frühschwangerschaft und Beurteilung der Beziehung dieser Unterschiede zum Schwangerschafts-Outcome, insbesondere Schwan-gerschaftsdiabetes. Weiterhin wurde die heterogene Gruppe der PCOS Patientinnen nach verschiedenen Diagnosekriterien in Subgruppen unterteilt, um gruppenspezifische Unter-schiede zu erheben.

Methoden: 31 Schwangere mit PCOS und 36 gesunde Probandinnen wurden zu 3 Untersu-chungen in den Schwangerschaftswochen 12+0 bis 22+6 (V1), 24+0 bis 28+6 (V2) und 3 bis 12 Monate nach Entbindung eingeladen. An jedem Termin wurden eine metabolische Cha-rakterisierung und Routinelaboruntersuchung durchgeführt. Nach der Nüchternabnahme von Glukose, Insulin und C-Peptid erhielten die Patientinnen 75 g Glukose (75 g-2h oraler Glu-kosetoleranztest, OGTT). Glukose, Insulin und C-Peptid wurden erneut nach 30, 60, 90 und 120 Minuten abgenommen. Zur Beurteilung von Insulinsensitivität, Insulinsekretion und β-Zell Funktion in der Frühschwangerschaft wurden mehrere Indizes basierend auf den Werten des V1 OGTT errechnet und verglichen. Das Schwangerschafts-Outcome wurde im Rahmen des 3. Besuchs erhoben.

Ergebnisse: Das demographische Profil der PCOS Patientinnen und Kontrollen war ver-gleichbar. Nur der Ferriman-Gallwey-Index, ein Merkmal für Hyperandrogenämie, war sig-nifikant höher (4,55 (±5,47) vs. 1,49 (±2,16), p=0,009). Auch der Konzeptionsmodus unter-schied sich, wobei 92,3% der PCOS Patientinnen und 0% der Kontrollen mithilfe assistierter Reproduktion schwanger wurden (p<0,001). Die metabolischen Nüchternlaborwerte (Gluco-se, Insulin, C-peptid, Lipide, Sexualhormonbindendes Globulin SHBG) waren auch ver-gleichbar außer das SHBG welches in der PCOS Gruppe signifikant niedriger war (359,80 (±122,41) vs. 414,07 (±93,78), p=0,015). Die Insulinsensitivität unterschied sich nicht signi-fikant, jedoch zeigten PCOS Patientinnen eine tendenziell höhere Insulinresistenz. Die Insu-linsekretion unterschied sich ebenfalls nicht signifikant außer der Gesamtinsulinsekretion, die in der PCOS-Gruppe höher war (50,98 (±28,18) vs. 38,92 (±27,41), p=0,042). Der Dispo-sition Index war in der PCOS Gruppe niedriger, das Ergebnis erreichte jedoch keine statisti-sche Signifikanz. Das Schwangerschafts-Outcome war über alle Gruppen vergleichbar.

Diskussion: Das metabolische Profil und Parameter des Glukosestoffwechsels zeigten fast keine statistisch signifikanten Unterschiede über alle Gruppen, jedoch konnte eine tendenzi-ell höhere Insulinresistenz und erhöhte kompensatorische Insulinsekretion sowie eine ernied-rigte β-Zell Funktion in der PCOS Gruppe festgestellt werden. Weitere Studien mit größerer Fallzahl sind zur weiteren detaillierten Beurteilung dieser Ergebnisse erforderlich.

Abstract (English)

Aims: The aim of this prospective longitudinal study was to assess whether women with the polycystic ovary syndrome (PCOS) show differences in metabolic profile and parameters of glucose homeostasis compared to healthy controls in early pregnancy and to relate those dif-ferences to pregnancy outcome, especially gestational diabetes mellitus (GDM). Further-more, the heterogenic group of PCOS patients was divided into subgroups according to dif-ferent diagnostic criteria to assess group-specific differences.

Methods: 31 Pregnant PCOS women and 36 healthy controls were invited to participate in 3 metabolic assessments between weeks 12+0 and 22+6 (V1), weeks 24+0 and 28+6 (V2) and 3-12 months after delivery (V3). At each visit, all participants received a metabolic charac-terization as well as a routine laboratory assessment. After collecting plasma samples of glu-cose, insulin and C-peptide in the fasting state, the participants received a 75 g oral glucose load (75g 2h oral glucose tolerance test, OGTT). Further samples of glucose, insulin and C-peptide were taken at 30, 60, 90 and 120 minutes. To assess insulin sensitivity and secretion as well as β-cell function in early pregnancy, several indices based on the OGTT data of V1 were calculated and compared. The pregnancy outcome was assessed at visit 3.

Results: The demographic profile of PCOS patients and controls was comparable. Only the Ferriman-Gallwey-Index, a marker for hyperandrogenemia, was significantly different with 4.55 (±5.47) vs. 1.49 (±2.16), p=0.009, as well as the conception mode with 83.9% of PCOS patients vs. 0% of controls (p<0.001) having conceived after assisted reproduction therapy (ART). Baseline laboratory parameters of metabolic profile (glucose, insulin, C-peptide, lipids, SHBG) were also comparable except for SHBG which was significantly lower (359.80 (±122.41) vs. 414.07 (±93.78), p=0.015) in the PCOS group. Parameters of insulin sensitivity did not differ significantly, however, PCOS subjects showed a tendency towards higher insu-lin resistance. Parameters of insulin secretion did also not differ except for the total insulin secretion which was higher in the PCOS group (50.98 (±28.18) vs. 38.92 (±27.41), p=0.042). The oral disposition index was lower in PCOS patients; however, this result did not reach statistical significance. The Pregnancy outcome was comparable across all groups.

Conclusions: The metabolic profile and parameters of glucose homeostasis showed almost no statistically significant difference across all study groups; however, there were trends to-wards a decreased insulin sensitivity and elevated compensatory insulin secretion as well as reduced β-cell function within the PCOS groups. Further studies with more participants should be conducted to assess those findings in detail.

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